lørdag 21. januar 2012

Her er Grand prix!

Da var det nok en gang duket for Grand prix og det norske folk skal på demokratisk vis velge en artist eller gruppe til å stolt representere Norge i den europeiske finalen.

Undertegnede kan selvsagt ikke la dette gå upåaktet hen.

Her er min verdict etter første delfinale fra ekstrem-ødet Ørlandet.


Melodi 1: Irresistible - «Elevator»
Jentegruppen som møtte hverandre på Norske talenter for et par år siden setter mine fordommer mot at trøndere fremdeles befinner seg på 80-tallet til skamme. Denne låta oser av den grusomme delen av 90-tallet! Det er eurotrashy, ubekvemt og harry og da "rapperen" kom på scenen midt i låta, måtte jeg rett og slett snu meg bort. Jentene med Hennes og Mauritz-hårfarge og colgatesmil overbeviser neppe andre enn en den vanlige gjengen Two and a Half Men-fans i Østfold og Trøndelag. Terningkast: 1.


Melodi 2: Kim André Rysstad - «Så vidunderlig»
Rundens eneste bidrag med norsk tekst. Sjelløst og lite kreativt. Kim André er selve anti-Grand prix. Denne mannen er like underholdende og har like mye publikumstekke som en moden brokoli. Jeg kaster terningen hakket høyere på den her, rett og slett fordi den første melodien var så vemmelig at man ikke vil såre Kim André med å sette dem i samme bås. Jeg tror han nemlig er en sår fyr som blir litt lei seg om han leser dette. Terningkast: 2.

Melodi 3: Reidun Sæther - «High On Love»
Det var en del styr i media rundt Reidun Sæther før denne delfinalen. Reidun var nemlig blitt syk, og folk spurte seg om hun kom til å stille. Det gjorde hun. Men hun burde blitt hjemme. Kjedelig stemmerunking med kjedelig setting og kjedelig tekst. Setter man sammen dette så sier det seg selv at det blir dritkjedelig. Like kjedelig som at når man ikke finner fjernkontrollen for å sjekke om det er noe annet på de andre kanalene. Dobbel kudos for vindmaskin. Terningkast: 2

Melodi 4: Rudi Myntevik - «You Break It, You Own It»
Lovsangeren fra Bergen imponerer ingen med denne countryinspirerte poplåten. På dette punktet hadde jeg allede satt meg foran pcen og satt og surfet målløst på internett. Kudos for kult sceneantrekk. Jeg prøvde forsåvidt å forstå teksten og kom frem til, at den på tross av tittelen, ikke handlet om en asiatisk butikkmedarbeider. Den skal ha for et refreng man husker, selv om man vil glemme. Terningkast: 2

Melodi 5: Lisa Stokke - «With Love»
Gullkjole og stemmevibrasjon. Dette er vel rundens mest kjente fjes for "folk flest". Lisa Stokke imponerer ingen og gir hverfall ikke den gåsehudstemningen Sundnes etterlyser. På tross av at det er klamt, er det også veldig grand prix. Gullkjoler, fyrverkeri og show. Dette er grunnen til at mange ser på dette programmet og med respekt for dem: Terningkast: 2

Melodi 6: United - «Little Bobbi»
Med fare for å bruke klisjéer: Hvis man slår opp kleint i ordboka får man et bilde av United. Benedikte Adrian har vært på Haugenstua ungdomsklubb og hentet backup for sitt store sammenbrudd på Ørlandet. Uproft, usmakelig og trøtt. Terningkast: 1

Melodi 7: Nora Foss Al-Jabri - «Somewhere Beautiful»
Rundens yngste deltaker, bare 15 år. Under denne låta ble det gryntet fra sofaen at døve ballader ødelegger Grand prix, noe jeg kan si meg saktens enig i. Hvert eneste år kommer det låter som den her. Klin like og myntet på massene. Fin sang, fin stemme og fin kjole. Denne går rett inn i glemmeboken. Terningkast: 2

Melodi 8: The Carburetors - «Don’t Touch The Flame»
Jeg må si at jeg gledet meg til dette bidraget. The Carburetors, på tross av at de er over gjennomsnittet harry, svinger som faen. Den tydelig Kiss-inspirerte rockelåta var rundens desidert beste. Ett av norges beste live-band og klar kandidat til å vinne hovedfinalen. Terningkast: 5

Det var det. Kan nevne at Reidun, Nora og The Carburetors gikk videre. Nora med flest stemmer.

/ladaux

2 kommentarer:

  1. jøss.. at det går ann å være så negativ?!

    SvarSlett
  2. Jeg ser ingen grunn til å si noe annet enn det jeg mener. Jeg føler ikke at jeg på noen måte er påtatt negativ her. Sannheten er bare at det som ble spillt var platte greier.

    SvarSlett