fredag 25. mai 2012

Eurovision song contest 2012 - En litt nedkortet versjon

Jada! Jeg kommer selvsagt til å dekke finalen av ESC også. Jeg skrev ikke side opp og ned om den norske finalen for å utelukke den internasjonale. Jeg hadde en plan, men den virket dersverre ikke. Jeg har rett og slett ikke hatt tid til å se på ESC før i går, og har dermed bare fått med meg andre semifinale live.

I morgen er jeg også opptatt med "viktigere" ting enn ESC-finalen, (ja, det finnes mennesker der ute uten evne til å planlegge) og med tanke på at det er utdrikningslag så jår jeg neppe mast meg til at vi dropper to timer av festen for å se euroglitter på idiotkassa.

SÅ! Det jeg nå gjør er å se gjennom tirsdagens 18 semifinale-bidrag, skriver ned min mening om det, for å så publisere det på interwebben. Etter det så ser jeg gjennom gårsdagens program igjen for å friske opp minnet. Alt dette gjøres selvsagt i god eurovisionstil; foran en PC-skjerm iført boksershorts sugende ettertenksomt på en snus. Det vil ta ca fire timer for min del, men dere vil selvsagt ikke legge merke til det fordi jeg skriver ikke denne bloggen live.



Montenegro:  Rambo Amadeus - Euro Neuro
Min første tanke her er at dette multigeniet fra ministaten på Balkan har noe å komme med. Låta svinger med en utrolig sær jazz-bunn, det er frisk bruk av Balkan-engelsk og jeg vet ikke helt hva han mener, men det er et klart spark til den pågående eurokrisen. Morsom, men den har også noen avant-garde-tendenser og til tider fikk jeg litt Frank Zappa-vibber. Terningkast: 5

Island: Greta Salóme & Jónsi - Never forget
Siden Norge vant  i 1995 med blond jente med fiolin så har det vært minst ett bidrag i året. Dette er årets bidrag. Kjedelig, svulstig og litt passé. Låta er direkte umoderne og kjedelig. PS! Jónsi må ikke forveksles med Jónsi i Sigur Ros. Terningkast: 3


Hellas: Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac
Bakgrunnshistorien til denne låta er klart kulere enn selve låta. Litt standard eurovision-pop. Årets finale i Hellas ble holdt på et kjøpesenter og var sponset av et plateselskap som krevde at flere at dets deltakere skulle bli med i finalen. Heia Balkan! Terningkast: 2



Latvia: Anmary - Beautyful Song
Liker det! Retrohyllest til Grand Prix og poplåter. Ingen hemmelighet at jeg er fan av dette. Låta er en grei radiohit med stort P4-potensiale. Catchy refreng og pen dame. Latvia har tidligere vært en av mine favoritter. Det er de i år også. Terningkast: 5


Albania: Rona Nishilu - Suus
Årets første ballade! Jeg vrenger meg i stolen hver gang jeg hører generiske ballader. Denne er ikke bare generisk, den er dritdøv. Stemmerunking vi ikke har sett siden Celine på 90-tallet. Pluss for bruk av morsmål! Terningkast: 1


Romania: Madinga - Zaleilah
Alpepop/sydenmusikk. Fælt barn har mange navn. Sikkert stor hit på de lugubre stedene ved svartehavet. Romania har en tendens til å lage disse låtene, og gjør det bra til sjangeren å være. Terningkast 3.
Sveits: Sinplus - Unbreakable
Dette var ikke det kuleste jeg har hørt, men heller ikke det dårligste. Det er synd at den dårlige engelsken skal dra ned denne låta. Klart potensiale som p3-låt med et annet band. Terningkast: 3

Belgia: Iris - Would you?
Nei jeg ville ikke. Belgia viser seg igjen som en av de mest mediokre musikklandene i Europa. Her er det ikke noe som svinger. Ballader er kjedelig. Det er ikke noe gøy. Når var sist en ballade vant ESC? Jeg kan ikke huske (det er mulig det ikke er SÅ lenge siden) Terningkast: 2


Finland: Pernilla - När jag blundar
Plusspoeng på bruk av morsmål. Svensk-finsk er et kult språk å synge på, men det skinner ikke gjennom på denne her. Terningkast: 2




Israel: Izabo - Time
Platters på dårlig engelsk? Dans på lokalet? Israel kjører på med retroaction. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal skrive om det her. Det er gøyalt, men ikke nok til å være bra eller originalt. Terningkast er ikke overraskende: 3

San Marino: Valentina Monetta - The Social Network Song
I ministaten San Marino tager man hvad man haver. Denne gangen har man tatt en 66 år gammel manns sang om internett og slengt på noen poprytmer. Sosiale nettverk er i vinden, og disse prøver å slenge seg på den bølgen. Helt ok generisk poplåt. Terningkast: 3


Kypros: Ivi Adamou - La La Love
Denne låta var likt noe jeg har hørt før i konkurransen. Ikke spesielt spennende, men et catchy refreng. Supert var det ikke, men herre. Gi ferieøya litt slack. Terningkast: 4

Danmark: Soluna Samay . Should've Known Better
Brigader Samay synger om en drittfyr som har dumpa henne eller noe i den duren. Du vet, samme temaet som alle andre låter i sjangeren jentegitarpop. Ikke helt Linda Perry, men klart radiovennlig fra pølsemakerne denne runden. Terningkast: 4


Russland: Buranovskiye Babushki - Party For Everybody
Hva i helvete? Seks bestemødre som synger om fest med kakefat og gammeldans iført tradisjonelle russiske kjoler. Etter hva jeg forstår av russisk betyr det bestemødre fra landsbygda eller noe. Sper også på tjukt av hockeymusikk(?!). Jeg er fan! Terningkast: 5


Ungarn: Compact Disco . Sound Of Our Hearts
Kåret til Ungarns beste band i fjor. Hvis dette er det beste det landet har å by på så er jeg glad jeg bor i musikkfrontlandet Norge. Ballade-ting. Terningkast: 2

 
Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo
Det er tysk og betyr rist på rumpa. Rumpe er nøkkelordet her. Dette er ræva. Kommer ikke engang opp i sjangeren alpepop. Østerrike er et musikalsk u-land og det virker som de aldri kommer ut av det. Litt som europas Sogn og Fjordane. Det er pent, men det skjer ikke så mye der og det har ikke blitt produsert noe nevneverdig kultur der de siste 150 årene. Terningkast: 2


Moldova: Pasha Parfeny - Lãutar
Moldova har levert mye rart i ESC gjennom tidene. Dette er ikke så rart. Jeg er svak for balkanpop og dette er et godt eksempel. Jeg savner litt mer kick i utførelsen og litt mer bråk. Litt for strømlinjeforma for min smak, dog ikke en dålig sang. Terningkast: 4


Irland: Jedward - Waterline
Irland er det mestvinnende landet i historien og de viser nok en gang at de klarer å produsere catchy poplåter. Fra dette lille fattige landet har det kommet utrolig mange artister med internasjonal suksess. Det kommer neppe Jedward til å få i like stor skala. Jeg tror, og håper ikke for deres egen økonomi at vinner, men jeg ser ikke bort i fra det. Terningkast: 5

Andre runde med Eurolåter nå. I andre runde var etter min mening bedre enn det første. Norge kom videre og det er alltd moro. At vi vinner er også moro, men misforså meg rett når jeg sier at jeg ikke vil ha finalen på norsk jord.

Serbia: Zeljko Joksimovic . Nije Ljubav Stvar
Jeg liker denne balladen fra Serbia. Den er sterk, den tar av og jeg aner ikke hva han synger om, noe som betyr at det her er snakk om morsmål. Er smelter på fløyter. Terningkast: 5 (Sorry for at Serbia ikke har noe våpenskjold, men det var rett og slett for pragende og detaljert til at bloggsaken klarer å rendre den riktig. Plusspoeng for det også!

Makedonia: Kaliopi  - Crno I Belo 
Jeg digger denne sangen. Det enese som er synd er at vokalisten ikke klarer å bære den like bra som hun hadde kunnet. Gode tunge gitarriff og en kul solo samt en kraftfull vokal på en sår bunnlinje er god steming i mitt hode. Terningkast: 5

Nederland: Joan Franka - You and me
Iført tradisjonell rasistisk påkledning (Se: Zwarte Piet) synger Joan Franka som Dolores O'Riordan fra Cranberries. Sommerlåt på P3? Hipstercountry eller Urban twang. Terningkast: 4

Malta: Curt Calleja - This is the Night
Malta er europas Hamar. Ting kommer litt seinere til Malta. Det er få om ingen som bryr seg om dem og de færreste kan peke på hvor det ligger (Liten øy sør for Italia). Offisielt språk på Malta er engelsk og derfor har Malta vært nære på å vinne flere ganger. Låta er dårlig, gammeldags og kjedelig. Terningkast: 2

Hvitrussland: Litesound - We Are The Heroes
President Lukashenkos personlige favoritt og dermed nasjonal vinner av ESC. De gutta i de landa får ting unnagjort ganske greit. Låta er en radharry guttepoplåt med ord som hero og winners. Ikke rart det smelter et kaldt diktatorhjerte. Jeg liker ikke låta. Terningkast: 2

Portugal: Filipa Sousa - Cida Minha
Fadolåt fra fadoland, en låt om kjærlighet. Dette er dystre greier, ikke ulikt den lokale økonomien. Jeg er litt svak for etnolåter, men ett sted går grensen. Dette her er rett og slett for trist. Terningkast: 2


Ukraina: Gaitana - Be My Guest
Bordtennisspiller fra Ukraina med det som nok kommer til å bli en stor fotballslager utover sommeren. Når det kommer til fotballsanger så er colalåta og Shakira mye bedre alternativer, samt vår egen Stella Mwangi. Masete og hylete låt med lite potensiale hjemme hos ladaux. Terningkast: 2

Bulgaria: Sofi Marinova - Loive unlimited
Jeg sa det vel i fjor og sier det igjen: 90-tallet har kommet til Øst-Europa. Jeg har ikke hørt rytmer som dette på sikkert 12 år. Sash? Dårlig sangstemme og kjedelig sceneshow. Pluss for morsmål. Terningkast:2

Slovenia: Eva Boto - Verjamem
Årets yngste deltaker er 16 år gammel og fra Slovenia. Hun synger sanger og hater å gå tur. Terningkast: 2

Kroatia: Nina Badric - Nebo
Nok ballader eller? Nå er jeg lei. Terningkast: 1 (selv med morsmål)


Sverige: Loreen - Euphoria
Det er mulig det er fordi denne låta dukker opp etter noen dørgende kjedelige forestillinger, eller fordi den allede er på tung rotasjon på norske radiostasjoner at jeg liker denne låta. Det er den beste i konkurransen, og det er det lenge siden svenskene har hatt. Sterk catchy elektropoplåt. Loreen viser at hun shower fletta av de fleste andre deltakerne og om Europa ikke lar den her vinne så vitner det om mye galskap i musikksmakrekkene der ute. Terningkast: 5

Georgia: Anri Jokhadze - I'm a Joker
Dette er en av de rare i ESC. Jeg liker låta. Det er en showtune der den Georgiske tullebukken synger om alle damene han nedlegger. Låta er kul og hadde passet i et Vegas-show, mens sveisen vitner om en fyr som hat tryna inn i 90-tallet med geiteskjegget først. Terningkast: 4

Tyrkia:  Can Bonomo - Love Me Back
Jeg vet det ikke er hverken halal eller kosher å sammenligne tyrkere og jøder, men her så må jeg faktisk det. Dette høres ut som deler av soudtracket til Snatch og gir meg tunge jiddish- vibber. Fint fyrverkeri av veldig positive tyrkere og selv om de synger på engelsk aner jeg ikke hva de snakker om. Terningkast: 4

Estland: Ott Lepland - Kuula
Next! Terningkast: 1

Slovakia: Max Jason May - Don't Close Your Eyes
Power metal-låt fra Slovakia. På begynnelsen så tenker man at hey, dette ligner litt på Coheed and Cambria før man går over i nei, det høres ut som amerikansk collegerock. Litt plusspoeng for å være en av få låter i konkurransen som tør å ta noen progressive grep. Alt i alt en catchy låt jeg ikke er fullt så negativ til som NRKs panel. Terningkast: 4

Norge: Tooji - Stay
Som jeg skrev sist:
Låten er en blanding av latinopop og tradrock fra midt-østen. Med andre ord relativt etniske greier. Jeg fikk fra første stund en følelse av at dette er en låt som burde synges av en dame da hele greia minner meg litt om gammel Robin. Men forskjellen er at gammel Robin er god popmusikk, det er ikke det her. Ikke noe å sende videre, snakkes i baren.
Jeg har vent meg litt mer til låta nå og nå må jeg også sammenligne den med mye dårlig. Går fra en 2 til terningkast: 3

Bosnia og Herzegovina: Maya Sar - Korake Ti Znam
Hvofor sender land låter som det her? Dette er så kjeeeeeedelig. Terningkast: 1


Litauen: Donny Mondell - Love Is Blind
Det begynner som den døveste låta i konkurransen og går videre til å bli den nest døveste. Billig med bind for øya. Terningkast: 2


Som de fleste vet er det noen land som alltid er med i denne konkurransen og det er:

Storbritannia:  Engelbert Humperdinck
Storbritannia er mest kjent for å kødde med ESC og det gjør de i år også. De sender en fyr som har det morsomste navnet av alle på hele øya. Engelbert Humberdinck er en kjent smørsanger i det traktene og leverer her en litt overepisk visesang. Hadde han kutta brekka så hadde det vært fint. Terningkast: 3

Spania:  Pastora Soler - Quédate Conmingo
Ballader blir ikke noe bedre på spansk. Ikke noen stor fan av dette her. Det er absolutt ingenting å si om disse låtene. Terningkast: 1

Frankrike: Anggun - Echo
Et tegn på undergang i 2012 er at Frankrike stiller med en låt de synger delvis på engelsk. Dette er noe som henger igjen fra tidligere tider da låtskriverne måtte finne på euroord fordi man måtte synge på morsmål. Franskmenna har enda ikke sluppet helt, så størstedelen er fremdeles på fransk. Helt grei låt er det jaggu også. Moderne eurodans i Guetta-stil. Terningkast: 4

Tyskland: Roman Lob - Standing still
Kjekk fyr fra tyskera denne runden. Regner med at noen fjortisjenter glir av stolen og stemmer og man skal ikke se bort i fra at det genererer noen stemmer. Hos meg så er det lite som hjelper. Jeg er en heterofil mann i min verste alder og har lite til overs for denne typen pop. Ser dog for meg at denne kan ende opp i rotasjon på P4. Terningkast: 2

Italia: Nina Zilli - Out of Love
Italia kliner til med en moderne poplåt. Den er catchy og har noen soul/jazz-trekk som drar den godt fremover. Litt 40-talls og mye awesome. Stort lydbilde og god vokal. Kvalitetslåt fra Italia denne runden. En av mine personlige favoritter: Terningkast: 5

Dett var dett. Fire timer seinere! Nå har jeg hørt gjennom alle låtene og sagt min mening. Satser på at det blir litt lettere neste år når man slipper å tenke på eksamen og bachelor osv.

Lykke til Tooji!

/ladaux

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar