fredag 29. mai 2009

Monkey Island 2 – LeChuck's Revenge

Da er det tid for å skrive om Guybrush Treepwoods andre eventyr i denne fantastiske spillserien, siden sist regner jeg automatisk med at alle har spillt gjennom det forrige spillet og ledd så melka har skvulpa ut av nesa. Ja for dere drikker vel melk når dere spiller eventyrspill gjør dere ikke? Siden sist så har jeg faktisk ikke spillt gjennom dette spillet, det gjorde jeg i mars. Kall det gjerne treghet, jeg kaller det å bygge opp forventninger!

Versjonen jeg spiller i dag er CD-Romsaken som fulgte med i White Box-utgivelsen sammen med det første spillet i serien. Den boksen kjøpte jeg vel ca 1997. Forskjellen fra denne utgivelsen og den som kom på 18(!?) disketter i 1992 vet jeg faktisk ikke, jeg mener begge har «totally interactive reggae music mon» og for min del, etter det jeg husker ser begge klin like ut. Litt morsomt når det kommer til musikken i dette spillet er det en av de første – om ikke dét første spillet som hadde musikk som tilpasset seg etter scenene i spillet. Ja, jeg vet at Super Mario Bros fra 80-tallet har forskjellig musikk på hvert brett og level, men det som gjør musikken i dette spillet annerledes er at den kan endre i scenene. Ikke bare er dette kult, men musikken i spillet er herlig bra, så herlig bra at man gjerne kan sette seg ned å høre på den fordi den er så stilig. Noe som utvilker seg videre til spill nummer tre i serien som har kanskje det beste soundtracket i et spill noen sinne. Og da er det også med at jeg har spillt «The Dig» og «Mass Effect». Og «Halo», det er bra.. Nok om det, her kommer min beskrivelse av Monkey Island 2 – LeChuck's Revenge!

Spillet starter med at vi finner vår favoritt-anithelt Guybrush Treepwood hengende i et tau ned i noe som minner en del om den luka i «Lost». Man kan tydelig se at taket er sprengt opp, og ned daler kvinnen i Guys liv Elaine Marley. Hun lurer på hva som har skjedd og Guy begynner å fortelle sin historie om hvordan han har havnet i denne litt kjedelige situasjonen.

Deretter kommer introen i spillet og man bygger opp enorm stemning!

Gameplayet i seg selv starter på Scabb Island der man ankommer byen Woodtick etter et par år på sjøen med sjøslag, ran, plyndring og andre sjørøveraktiviteter, men før man får gjort noe som helst dukker den kjiipe sjefen i byen Largo LeGrande opp og stjeler alt utbyttet hans og Guy må nok en gang starte på nytt og første eventyr er igang! Bli kvitt Largo LeGrande og komme seg vekk fra øya.

Etter at man har nedkjempet Largo med en ond voodoospell man har lært av voodookvinnen fra det første spillet, gjør Guy den idiotiske tingen å vise Largo LeChucks skjegg, Largo stjeler dette og gjenoppliver den onde piraten. Og for å stoppe LeChuck nok en gang må Guybrush skaffe seg den legenadriske skatten Big Woop gjennom å finne de fire kartbitene av kartet til de som gravde den ned *pustepes* Og her stopper det jeg gidder å skrive om historien, rett og slett fordi historien i dette spillet – som i det første er enormt intrikat og jeg vil heller ikke spoile noe for dem som aldri har spillt spillet tidligere og som ønsker dette. Spill spillet og finn ut mer!

Nok en gang har Ron Gilbert sammen med Shafer og Grossman laget et spill som ikke uten grunn har skaffet seg enorm kultstatus blant spillerene i verden. Monkey Island 2 har alt som et skikkelig eventyrspill skal ha! Det er en utrolig god historie, velskrevne og dype karakterer, god grafikk samt himmelsk musikk. Spillet inneholder som i de andre spillene enorme mengder referanser både til populærkulturen og ikke minst til andre eventyrspill fra Lucas Arts. Disse referansene er tradisjonsrike saker som man finner igjen i de fleste andre eventyrspill fra 90-tallet enten det er fra LucasArts eller Sierra, og det er stadig like moro å oppdage dem. MI:2 er som det første og alle de andre bygget på Scumm-platformen og er dermed et klassisk point-and-click-spill som vi alle elsker.

Spillet kan lastes ned fra shady nettsider og spilles gjennom ScummVM. Lykke til! Og jeg oppfordrer nok en gang ikke til piratkopiering av spill, men etter det jeg vet så er dette spillet vanskelig å få tak i noen andre steder enn på slike sider.. Så up yours LucasGames! Enten dealer dere med det, eller så reanserer dere det. Dette spillet er perfekt for f.eks Wii-konsollen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar