lørdag 16. juni 2012

Ladaux og jakten på Jimmy Dean

I dag fant jeg noe jeg har lett etter i 20 år.

De som kjenner meg best vet at jeg har hatt en bestemt sang på hjernen lenge, men de færreste vet hvor lenge. Jeg kan i dag avsløre at det er i minst 20 år.

Jeg trodde på et tidspunkt at jeg hadde funnet den opp selv da jeg kludra litt med piano som kid.

Først vil jeg ta dere med tilbake til tiden jeg først hørte denne låta. Året var 1990 og det var sommer. Jeg husker selvsagt ikke første gangen jeg hørte den, men jeg liker å tro at det var ett eller annet sted mellom Grong og Majavatn en sen sommerkveld. Hele familien satt i den gamle Passaten med lufteluker til hunder pappa hadde plukket opp på billigsalg fra Securitas. På den tiden hadde man ikke mange riksdekkende radiokanaler, men jeg velger å tro at det var på Radio 1. Det var på den tiden mine foreldres førstevalg og stort sett der jeg fikk min musikk fra. Radio 1 og naboen min Terje.

Så ble den glemt.

Etter et par år hadde jeg helt glemt teksten på den og det eneste jeg hadde å jobbe ut i fra var nynningen på det fordømt catchy refrenget denne sangen har. Jeg husker at i begynnelsen så var det ikke så viktig. Jeg var fan av rock'n roll og hadde lite til overs for å mimre tilbake til dritlange bilturer mellom Oslo og Mosjøen. Den var ikke glemt, men jeg var heller ikke på søken etter den.

Årene gikk og jeg kunne rett og slett ikke legge fra meg det jeg hadde hørt. Jeg husker jeg på ett tidspunkt hørte gjennom alle 80-tallsamlinger jeg kom over for å kanskje få et glimt av låta. Men dengang ei. CDer var dyre og rådene var få.

Vi befinner oss i en kjeller ca 1999. Dialup-modemet går varmt og MP3er tikker sakte inn i nedlastingsfolderen min via Napster. Jeg hadde en misjon. Nå var det alvor. Sangen skulle finnes og høres og glemmes. Alt for mye tid hadde til nå gått med på håpløse prosjekter. Ringe P3 og nynne var nytteløst og internett var kommet for å bli. Det skulle tas i bruk ny teknologi for å løse problemet mitt.

Ingen fremskritt.

I et loftrom ca 2001. Pål Erik hadde på den tiden en tendens til å spille SOAP - Soap is in the air på vorspiel og jeg trodde jeg hadde hørt refrenget på låta i en reklamefilm for skiva deres. Håpet var stort og Pål var innehaver av det nevnte albumet. Jeg er ikke så fan av Soap og har aldri vært det heller. Jeg kan dog si at jeg har hørt hele albumet deres. Det har ikke låta.

Blink ca 2003. Før alle brukte Facebook brukte de Nettby. Før det brukte de Dagbladets sosiale nettversside Blink. Jeg var ganske aktiv der. Det fine med blink var at man kunne være relativt anonym og dermed var det litt lettere å lire av seg flaue strofer. Her, som på facebook var det grupper der man kunne diskutere alt mulig fra politikk til puling og den 21 år gamle ladaux var av typen som diskuterte politikk. Og musikk. På kanalen "Hva heter den sangen/låta/filmen" kunne man poste ting i forum å håpe på at noen svarte. Jeg fikk inn for fullt og lærte meg låta på piano for å kunne skrive akkordene og tonene. "C C C D D D E E E..."

Ingen svar.

Grünerløkka studenthus. Ca 2006.
VG-lista hadde ligget lenge ute på nett, men de hadde med tiden også innført historiske vg-lister. Det vil si at man kan søke tilbake til en bestemt uke i et bestemt år fra VG-listas spede start på 50-tallet(?) og frem til i dag. Jeg hadde de tidligere årene brukt noe tid på dette og har frem til nå gitt den en titt nå og da uten å komme noe nærmere. Jeg husker jeg satt en hel kveld og hørte gjennom låter fra de litt mer obskure bandene på lista fra 1985-1989. Dere vet de som ikke har kjente nok one-hit-wonders til å bli husket i ettertiden.

Lite å finne.

Hønefoss 2010. Midomi. Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på å nynne inn i mikrofonen på webkameraet.

Mye obskurt, inget resultat.

Hønefoss vinteren 2012. En eller annen luring legger ut samtlige Postens sommerkassetter på pbay. Jeg begynner å se lyset i tunnelen. Jeg hadde hele tiden visst at låta ligger på en av postens sommerkassetter. Noe som frem til nå har vært relativt vanskelig å få tak i. Jeg har selvsagt under hele denne tiden sjekket de jeg har kommet over, men det har ikke vært så mange. Og som regel så har det vært de samme. Nemlig den med vaktmesteren, de med KLM og den med Harald Heide Steen Jr. Jeg la inn postens sommerkassetter 1985 - 1989 på telefonen min og har spolt (ja, de er selvsagt i én fil) frem og tilbake på leting.

Mister håpet.

15. juni 2012 klokken 23:38, Eikli studentboliger, sittende i sofaen. I det som nå viser seg å være siste forsøk, spolte jeg meg gjennom Postens sommerkasset 1990 (Den med raymond). Sang #2.

Etter 20 år med leting.

Aldri før har flashbacks til sommerferie, sjølukt, myggstikk, netter i baksetet med lyset fra Oslo i det fjerne og varme sommerkvelder kommet så fort. Låta er fremdeles ikke knallbra, men den er catchy. Og det er utrolig herlig, etter så mange år, å endelig høre den igjen.

Troll - Jimmy Dean.



Nå slipper jeg å gå hvileløst rundt når jeg dør.

God natt!

/ladaux

5 kommentarer:

  1. Kan love deg at dersom du plukka det opp i bilen mellom Majavatn og Grong, så var det ikke Radio1!

    SvarSlett
  2. Kan ha vært nærmere Trondheim. Evt på P1. Må huske at Radio 1 var mye større på denne tiden. Men det er ikke poenget med denne bloggposten hvilken kanal det ble hørt.

    SvarSlett
  3. Nei, låta er på ingen måte knallbra! Catchy er den, det skal du ha. Høres ut som det kommer rett fra Eurovision..

    SvarSlett
  4. Veldig enig. All popmusikk fra sverige på den tiden høres ut som de er fra Grand Prix.

    SvarSlett
  5. I ran into this page on accident, surprisingly, this is a wonderful website. The site owner has done a great job writing/collecting articles to post, the info here is really and helpful when i do research. You just secured yourself a guaranteed reader....Cccam Server

    SvarSlett