Beneath a Steel Sky (BaSS er blant mange fans ansett som en av de store klassikkerene innenfor adventure-sjangeren og ble utgitt av Revolution og Virgin i 1994. Dette er med andre ord samme gjengen som ga ut den geniale Broken Sword-serien med klassikkerene Shadow of the Templar (1996) og oppfølgeren The Smoking Mirror (1997). Kan også nevne at dem ga ut Lure of the Temtress i 1992, som jeg også har spillt. Et OK spill, men ingen højdare for å si det mildt og billig.
Grunnen til jeg nå skriver om BaSS er fordi det er veldig i vinden å relatere ting til hverandre og relasjonen her er premieren på filmen Watchmen som igjen bygger på en tegneserie av Dave Gibbons. Dette er samme Dave Gibbons som har tegnet serien. Hvis dette sier noe. Det er også viktig at den versjonen jeg her skriver om er CD-ROM-versjonen og ikke diskettversjonen. Forskjellen ligger først og fremst i at denne har MIDI-lyd og at alle karakterer snakker. Noe som booster spillbarheten betraktelig. Skal komme tilbake til dette senere.
Settingen i spillet er så nært cyberpunk man kommer. Vi befinner oss i en dystopisk verden styrt av megacorps, der enkeltmennesket er satt til side. Hackere sloss for friheten og cyberspace er en viktig del av handligen. De som ikke vet hva jeg mener her bør sjekke det opp. Mulig jeg skriver en egen sak på dette en gang.
Spillet starter med at vår protagonist Robert Foster blir kidnappet fra hjemmet sitt i The Gap (australias outback), alle han kjenner blir drept og han føres inn i en av de seks store bystatene i Australia på denne tiden Union City der han skal etter det vi får vite avhøres. Union City er et typisk Cyber Punk-landskap med sterke relasjoner til sjangeren og ikke minst sjangerfasiten Blade Runner. Men der sjangeren ofte faller på det mørke og regnfulle er BaSS herlig nok ganske lyst og muntert. Helikopteret han fraktes i kræsjlander i en av de enorme skyskraperene der og Foster må finne veien til bunn av denne og ut av byen. Her starter moroa. Forster og hans gode robotvenn Joey leter nå etter veien hjem. Som sub-plot legges det også vekt på å finne ut hvem denne mystiske Overman er og hva er det som er galt med LINC? For ordens skyld er link en mainframe-sak som har gått rogue og som syrer byen med jernhånd for etter det den selv mener utvilklingens beste.
Plottet i spillet er såpass omfattende og vil ta såpass med plass å skrive om at jeg vil fokusere bort fra dette og heller se litt på hvordan spillet i seg selv fungerer. Og fungerer det? Ja. Det gjør det. Over forventning faktisk. Der gjengen bak de andre spillene i samme sjanger stort sett er ansatt hos Sierra Online eller Lucas Arts (tidligere Lucasfilm) viste Revolution at ingen av disse nødvendigvis er de beste til å lage slike spill. Tvert imot viste Revolution at de kunne lage et fullblods adventurespill (ja jeg vet Westwood også gjorde dette, kanskje senere) og gjøre det med både innlevelse og godt resultat. At de fikk med seg Dave Gibbons gjør bare at spilet løfter seg enda mer , særlig i cut-scenene i starten og slutten av spillet. Disse minner kanskje mer om tegneserie enn tegnefilm, men jeg tror dette er gjort med et poeng. Hadde de laget «tunge» animasjoner på dette, noe teknologien lot dem gjøre, men som var vanskelig å få til å se pent ut uten CD-ROM teknologi. For selv om jeg spiller denne versjonen, er spillet først og fremst laget for støtte på disketter. Vil man ha skikkelige animasjoner i en slik type spill kan man heller spille Full Throttle (1995).
Voice actingen i spillet er langt høyere en mange spill fra samme tidsepoke, vi må huske at på denne tiden var dataspill fremdeles ganske tynne greier. En litt underlig detalj er at spillets handling er fra Australia, men det er de færreste av karakterene i spillet som faktisk snakker australsk. Handlingen i spillet dras fremover av en god histore har en morsom tvist etterhvert som vi bli mer og mer kjent.
Hvis det er noe jeg skal dra ned med spillet er det at det er noe enkelt. Kanskje ikke så enkelt som Broken Sword-serien, men jeg syntes kanskje at Revolution kunne ha puttet inn litt mer hjerneføde. Historien syntes jeg kanskje hviler litt for mye på karakterene. Humoren i spillet er vittig og relativt seksuell. Men ikke like hysterisk som i Scumm-spillene. Musikken er også i overkant repetativ, og jeg syntes de skulle lagt mer vekt på dette.
Alt i alt en fornøyelig sak. Med over gjennomsnittet god historie.
Spillet kan lastes ned gratis på www.scummvm.org og spilles av med ScummVM.
tirsdag 10. mars 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar