torsdag 5. mars 2009

Watchmen - Nær perfeksjon?

Var på kontoret til UIP å så Watchmen i går.

Regi: Zack Snyder.
Med: Malin Akerman, Billy Crudup, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Jeffrey Dean Morgan, Patrick Wilson, Carla Gugino.

Denne filmen er basert på en tegneserie av David Moore og Dave Gibbons, jeg skal være hundre prosent ærlig å si at jeg aldri har lest. Jeg vet, jeg vet shame on me osv, min omgang med disse folka er gjennom filmen "V for Vendetta" (Moore) og Dave Gibbons gjennom det briliante spillet Beneath a Steel Sky fra 1994. Et spill jeg har bestemt meg for å skrive mer om senere. Følg med! :D

Filmen har satt handlingen sin til et alternativt 1985, der Richard Nixon fremdeles er
president i USA og superhelter er en del av hverdagen. Det vil si; var en del av hverdagen. Superheltene ble for en tid tilbake forbudt og dermed kan dem ikke utøve superkreftene sine lenger.

Filmen starter med at en av superhetene, "The Comedian" (Dean Morgan) blir drept og kastet ut fra leiligheten sin på Manhattan. En av superheltene, Rorschach (Earle Haley) tar opp etterforskningen og kommer frem til at alle tidligere superhelter er truet. Omtrent samtidig blir en annen superhelt, Dr. Manhattan (Crudup) konfrontert med at forskere som har jobbet med har fått kreft og at årsaken er ham selv. Dette resulterer i at den gudelignende superhelten mister noe av fatningen sin og forlater etterhvert jorden til fordel for den mye mer livlige planeten Mars. Vi møter også andre superhelter som dama til Dr. Manhattan, Silk Spectre (Åkerman) og den litt rufsete og nerdete superhelten Nite Owl spillt av Patrick Wilson.
Midt oppe i alt dette øker faren for atomkrig mellom stormaktene USA og USSR, dødsklokka står fire minutter på midnatt og hele verden venter i skrekk og spenning.

Filmatisk så beveger filmen seg veldig mot film noir-tredisjonen, Rorschachs etterforskende voiceover og filmens bekmørke undertone setter stemningen i filmen. Her er det få lyspunkter. Det regner kontinuelig i hele filmen, alle er sure og grinete på hverandre og musikken trekker følelsene enda lenger ned under dyna enn man allerede er etter den sinnsykt fete åpningsccenen med blod og gørr. Og der bli man stort sett under hele filmen. Musikken i filmen er preget av tidsriktig musikk og et score som fungerer utmerket. Bruken av musikk trekker meg litt tilbake til Robert Zemekis-filmen Forrest Gump fra 1994 der musikken i bakgrunnen hele tiden forteller hvor i tiden man befinner seg. Men på en litt annen måte.. Musikken i Watchmen forteller heller hvordan man bør føle seg, blant annet gjennom Bob Dylan-låter. Jeg personlig ble litt satt ut da 99 Red Balloons kom på. Magisk! De leker virkelig! Herlig! Jeg har allerede nevnt at regissør Zack Snyder tydelig takler den gammeldagse regien, og visst faen takler han den nye vinen også. Dette er jo ikke helt ukjent for meg ettersom jeg faktisk har fått med meg 300 og visste hva denne fyren er god for. Takk Zack Snyder! Takk for at du har laget denne filmen! Hvis det er noe jeg skulle utsette på dette verket, for ja det er et verk. Så er det at sloss-scenene kan bli litt i overkant cheezy for min dell Slow motion i Matrix/Kung Fu-stillinger er fett for unga og eye candy er viktig. Jeg personlig syntes ikke det er SÅ fett. Men det er ok. Med andre ord så er hele filmen fantastisk og sloss-scenene over OK.

Plusser vi på at Dr.Manhattan er den kuleste superhelten i, og utenfor denne galaksen og Rorschach er den nest kuleste så har vi fine greier. Kan også legge til at det er en del male frontal nudity i denne filmen, selv om det er animert er det så close til
det virkelige at det får gjelde. Jeg som mann kan ofte syntes det er litt kleint når man ser over to timer med film med en naken dude som hovedperson. Men ikke her, fyren oser maskulinitet og det er mulig jeg går gay på en animert dude her, men jeg gir faen. Han er sjef! Puppene til Malin Åkerman dukker jo også opp, og det er jo ikke feil.

Skal du se én film denne våren: Se gjerne denne! Terningkast: 6


PS! Ser at Dagbladet gir filmen en 3. Noe som beviser at Inger Merete Hobbelstad er ravende gal!

2 kommentarer:

  1. Hi mate. Nice page, I must say... I really love your take on the Watchmen. I so agree. Do it`s not that easy for me to read Norwegian, as I am from Downunder.

    Have a nice one

    Tommy

    XXXX

    SvarSlett
  2. seriøst, terningkast 6?

    den hadde idetminste bra soundtrack.

    SvarSlett