mandag 6. juni 2011

Ladaux myser på Alex Kidd

Først må jeg være ærlig å si at da jeg var liten sneip, var jeg en Nintendoperson, og jeg vil si at jeg fremdeles foretrekker NES fremfor Master System når det kommer til 8-bitkonsoll. Hvis det kommer med noen feilopplysninger om MSen, så foretrekker jeg at fanboysa ikke får fullstendig nerd-rage og skriker ting de vil angre på.

Så Alex Kidd.
Det første Alex Kidd-spillet kom i 1986 og ble en gigantisk hit allerede før v2-varianten av Master System kom  med innebygget AK-ROM og fungerte lenge som Segas uoffiselle maskot og det ble, som med Mario, produsert massevis av merch. Det ble i alt produsert seks Alex Kidd-spill mellom 1986 og 1990, noe som i dagens marked er sett på som en haug, men som ikke var uvanlig på 80-tallet. Bare se på Dragon Warrior-serien feks. Men som med Dragon Warrior så hadde spillene varierende kvalitet, og jeg skal se på noen av dem.

Alex Kidd in Miracle World (1986)
Det første, og etter min mening det beste i serien. Her blir vi kjent med den lille prinsen med de store årene og den enorme neven som kjemper seg gjennom forskjellige levels på planeten Aries for å få fjerna Janken, en fyr med lite edle tanker om å ta over verden. Her spoiler jeg villt fordi man får ikke vite at Alex er den rette prinsen før senere i spillet, men ettersom vi snakker om en 25 år gammel platformer, så er det ikke historien man bryr seg noe om. Spillet skal dog ha for at det har en historie som kommer sterkere og sterkere frem underveis. Det kan man ikke si om han soppspisende rørleggeren.

Store hender, laggende styring, umulige bosser og rare levels. Alt i alt et bra spill. Nå gidder jeg ikke skrive mer. Er E3 for faen.


Og ellers?
Ser på E3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar