mandag 14. juni 2010

Grått og trist.. Men god stemning i sofaen!

Nå er det igjen tilbake til drittværet. Det har vel mer eller mindre regna i strekk de siste sju dagene, men jeg er faktisk ikke så deppa av det. Har hatt nok å gjøre etter eksamen når det kommer til å se på tv, på tross at det til tider har vært litt kjedelig. Sol er kun gøy om man har råd til å være ute. Det har ikke jeg, så da kan det like forbanna regne for min del. Ligge på sofaen og se på serier og filmer, uten at det blir noe dårlig samvittighet gjør meg bare glad og fornøyd!

Vedrørende dagens låt
I dag hadde jeg planer om at dagens låt skulle være The Beatles - Yesterday, fordi det i dag er 45 år siden Paul McCartney satte seg ned alene på Abbey Road og spillte den inn. Men det har seg nemlig sånn at det ikke er noe Beatles på Spotify. Hvorfor ikke, vet jeg ikke. Men jeg har en følelse at det sitter noen pengegriske herrer med dress et sted og gnir seg hardt i henda.

Så: Dagens låt: Guns'n Roses - Yesterdays

Månedens ord: Vuvuzela
De siste dagene har det vært en del snakk og bråk rundt bruken av bråkehornet "vuvuzela" i alle internasjonale aviser og tidskrifter. Selv om mange prøver å skjule skriveriene under etninske artikler, dreier det seg i bunn og grunn om to ting: Jævla mye støy og kulturforskjeller. Jeg på min side elsker dette hornet, rett og slett fordi jeg ikke har sett en eneste VM-kamp dette året, og jeg kommer nok ikke til å se noen heller. Grunnen til dette ligger ikke i at jeg ikke har noen interresse for fotball, men rett og slett i det at jeg ikke har tilgang til å se dem for tiden, og det ser ikke ut til å bedre seg heller. Noe som selvsagt er synd, men på den andre siden så er jeg litt fornøyd med det også. Jeg er med det ikke en del av oppstyret rundt VM. Og det føles litt befriende til tider. Hvertfall så lenge Norge ikke er med.

Så mine standpunkter rundt dette er at dette rett og slett er følgene ved å ha VM i et land som Sør-Afrika.
På samme måte som at kubjellene i skiløypene og håndballhallene i Norge har irritert utenlandske journalister i årevis, gjør vuvuzelaen det i Sør-Afrika. Den største, og etter det jeg kan se, den eneste forskjellen, er at fotball-VM er så enormt mye større enn verdenscuprenn i langrenn eller håndball-VM for kvinner. Og dermed blir følgene større- Dette er et faktum vi nordmenn ikke liker å innse, men slik er det faktisk. Vi er gode i sport, men desverre ikke den sporten som faktisk gjelder. Den eneste. Fotball for menn. VM. Og til de kvinnene, og skiløperene der ute som kanskje finner på å lese dette: Synd, trist og leit, men deres sporter er som piss i havet i forhold. Mennesket er et sært vanedyr, og når det skjer så store omveltninger på en fotballbane som det har skjedd i dette VM, så blir vi litt sinna. Og i bresjen går selvsagt den vanlige hate-gjengen aom desverre har en tendens til å dra alle andre ned.

Se heller på det på denne måten: Vuvuzelaen er ikke alene skyld i pipingen på tv-seningene, men lydteknikk har også, trolig en større skyld i det hele. Hadde de forskjellige kanalene faktisk studert det som har foregått på fotballarenaer i det landet der de siste ni åra, så skulle ikke dette komme som en overraskelse. Afrika er et annerledeskontinent, og det kan vi ikke gjøre noe annet med enn å respektere.

Det er også noen som mener at ni år ikke gjøre noe til tradisjon. Men de har trolig ikke venner og faste ritualer på faste dager gjennom årene.

Og ellers:
Ikke så mye egentlig. Nå blir det vel middag snart. Jeg aner fremdeles ikke hvordan sommeren kommer til å utarte seg, og venter derfor i spenning frem til i morgen!

TWOOOOOooOOOOoOoOOoOOOOOOOOOOoOOOOO!!!

/Fredrik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar