mandag 21. juni 2010

Litt lett mysing på sommerens piloter

Hei hei alle sammen! Nå er det sommer, og det betyr ikke bare reker, hvitvin, god stemning og lange dager. Det betyr også at vi blir presentert for sesongens pilotepisoder for nye serier. Og jeg har tatt en titt på noen av disse.

Dagens låt: Aloe Blacc - I need a dollar

Hot in Cleveland
Situasjonskomedie om tre voksne damer som etter en tur på byen i Cleveland, bestemmer seg for å flytte dit fordi men i byen vissnok liker voksne damer. De leier seg et hus og med på kjøpet får de også en gammel dame som vaktmester. Her ligger det med andre ord ann til slappe kommentarer, "jentehumor" og til tider høy kleinfaktor. Det hjelper heller ikke på at serien er filmet foran et publikum. Jeg for min del føler at vi er litt ferdig med latter nå.

Ja, jeg vet at jeg kanskje ikke er denne seriens målgruppe, men jeg må allikevel si at jeg syntes det var heller kleine greier. Det går en grense for hvor morsomt det kan være med kvinner i 40-årene. Undertegnede klarte allikevel å se hele episoden og kaster en terningkast 2. Litt moro er det at Betty White er med. Hun er alltid sjarmerende og klart seriens festligste.

The Gates
Ai ai ai.. Dette har vi sett før! Allerede etter fem minutter skjønte jeg at dette kom til å bli mistenkelig likt "Eureka", og jeg hadde rett. Det er mer eller mindre den samme serien. En politimann kommer til en by/sted, det er mystiske ting der og hele greia ser ut som det er filma i Disneyland der alle skuespillerene går på lykkepiller. Og det er ikke på den sjarmerende måten det er gjort i Pushing Daisies. Men heller noe som minner om Desperate Housevives sesong fire.

Dette ble rett og slett for fint og uspennende for min del. Kaster en toer på denne her også jeg. Dårlig skuespill og platte replikker. Men dog bonus for å ha med Rhona Mitra. Hun er litt pen. Men skal du se mer av henne så anbefaler jeg heller Stargate Universe.


Scoundrels
Dette var faktisk en serie jeg hadde litt forventninger til. Ikke kjempeoriginalt utgangspunkt, men jeg så for meg litt vasse dialoger i Sopranos-stil. Men det jeg fikk var dårlig skuespill og primetime-sex. (for de som ikke vet hva primetime-sex er, så er det sex i serier der de har klæra på under akten.)

I denne serien møter vi en familie av kjeltringer, der faren blir satt i fengsel og moren bestemmer seg for at familien skal ut av kjeltingtilværelsen og inn som vanlige borgere. Problemet her er at det er for familievennlig. I god Kardemomme by-stil er disse kjeltingene en gjeng som har som regler for hysset dem gjør at ingen skal bli skadet og våpen er ikke lov. At hverdagene preges av politirazziaer og krangling med myndighetene mener jeg personlig hadde skapt litt mer attitude fra de berørtes side. Men neida. Se for dere Family Ties, der Carl Winslow er skurk fremfor politi, og du har mer eller mindre samme verdiene. Kjedelig! Veldig kjedelig. Faktisk så kjedelig at jeg spola over store deler av episoden for å få med meg poenget på slutten, slik at jeg hvertfall hadde noe å skrive om.

Terningen lader nok en gang på en toer.


Miljøskadet
Etter å ha sett på dette og tittet litt på serier jeg syntes er ok kule har jeg kommet frem til konklusjonen at jeg nok er litt skadet mht at jeg har sett for mye HBO og Showtime-serier. Disse bærer langt høyere kvalitet enn den driten man har en tendens til å pushe ut på andre kanaler. Selvsagt er det forskjell på kanalene. Fox for eksempel er milevis foran ABC. Men det er liksom ikke samme spruten..

Konklusjon
Skal du se en ny serie det neste året er det fremdeles ikke for sent å få med seg HBOs geniale serie "How To Make It In America". åtte halvtimesepisoder er fort unnagjort på en lørdag når regnet kommer.

Og ellers?
Jeg vet fremdeles ikke helt hvor jeg blir boende i sommer. Skal i et møte her i Hønefoss i morgen som nok gir meg svaret på dette. Hørte jeg om en grillfest også?

Sikkert tilbake på torsdag!

/Ladaux

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar