torsdag 29. oktober 2009

Det er høst, det er overskya og det er torsdag

I dag er det en blogg preget av media, skrivefeil og anbefalinger av et par filmer, hvertfall én som jeg så i går og ble veldig begeistret over.

Men før noe av dette starter vi med en sak som ingen anser som så viktig, men som jeg har fnist mye av de siste par dagene, nemlig at selskaper drevet av folk som heter Roy og Ronny går oftest konkurs. Ikke at jeg har noe imot mennesker som heter dette, jeg har til og med venner som heter Ronny. Dog ingen som heter Roy. Den eneste jeg har vært borti som heter Roy, var en lærer jeg hadde på barneskolen som utelukkende gikk med genser eller t-skjorte med sko på. Vi trodde på den tiden at Roy sikkert solgte klær med dette trykket, og hvis han gjorde det så beviser det bare at Royene der ute ikke klarer å holde bedrifter. Jeg har hvertfall ikke sett dette trykket siden 1994.. Det som kom frem i denne undersøkelsen var at folk med engelske navn gjorde det dårligst. Hadde du investert millioner i et selskap drevet av en fyr som heter Harry? Det hadde ikke jeg heller. Og det er flere med oss. Så dette er en oppfordring til alle der ute som har disse navnene: Ikke bruk det som salgsargument hvertfall. Og om det er noen som leser dette som heter Roy, Ronny eller Harry så beklager jeg. Men jeg videreformidler bare fakta. Don't kill the messenger osv..

Så over på skrivefeil:
Jeg vet at jeg sliter en del med dette selv om jeg har korrekturlest det jeg slipper ut på cybernettet flere ganger. Noen ganger ryker jeg bare på det. Men jeg er ikke en forballklubb som skal spille cup finale. :D Stå på Molde! Må dette bare være første bump på vei til cup nederlag. Heia AaFk!

For ordens skyld så kan jeg opplyse om at cupfinale er ordet.

Så ukens filmanmeldelse:

Moon (2009)

Jeg lastet ned og så en film det var knyttet en del forventninger til for min del, helt siden jeg oppdaget det et par timer tidligere på dagen. Hvorfor ikke denne filmen har fått mer presse aner jeg ikke, fordi dette er noe av det bedre jeg har sett i sci fi-sjangeren de siste årene.

I korte drag følger vi Sam (Sam Rockwell) i hans siste to uker alene som gruvearbeider på månen. Han gleder seg til å møte familien sin og selv om han er ensom og begynner å se litt syner og sånn så er han ved godt mot. Helt til han må ut å fikse en av gruvemaskinene, det skjer en ulykke og ting forandrer seg helt.

Det er ikke mange skuespillere i denne filmen, men de som er der gjør en glimrende oppgave. Sam Rockwell begynner å nærme seg en oskarnominasjon syntes jeg og Kevin Spacey er heller ikke dårlig som den sympatiske hjelperoboten på basen. Filmen ligger i samme sjangeren som Solaris, Sunshine og 2001. Science fiction-filmer der handlingen er i fokus fremfor effekter og minner kanskje mer som en tv-serieepisode enn en film. Men det er kanskje fordi noe av det beste som er laget innenfor sjangeren er gjennom tv-serier. Og da tenker jeg på Outer Limits, Twilight Zone og den kortlevde men enormt gode seien «Masters og Science Fiction». De som enda ikke har sett den serien og er fans av sci fi. Se den! Og se denne filmen også. Tviler på at den kommer på kino her l landet, hvertfall ikke her på Hønefoss. Til det så er den rett og slett for smal. Men den kommer nok til en videokiosk nær deg om ikke lenge.

Verdt å nevne er den andre filmen jeg så i går også «Adventureland». God feelgood-film. Også denne en lavmelt indie-sak. Verdt å nevne er at denne her har Kristen Stewart (Twilight) i en av hovedrollene. Jeg personlig syntes hun er noe av det mest sjarmerende som har kommet ut av ungdomskulturfilmer noen sinne. Kanskje ved siden av Emma Watson (Harry Potter), men hun har jeg aldri sett i en annen rolle.

Sånn det var det.

Når det kommer til meg sånn ellers er det lite å melde. Intet nytt fra nordfronten. Ferdig med ukens oppgave i Visual Basic, og jeg ser frem til lørdag. Da er det nemlig Halloween-fester på Ringerike. Vet ikke hva jeg skal kle meg ut som enda, men det kommer nok. Men jeg gleder meg nok ikke så mye som Lars som kan feire en hel måned uten brus, tobakk, alkohol og sex (også med seg selv). Der i gården så regner jeg med en del ufinheter. Lurer du på noe der så kan du lese om dette vanvittige prosjektet på: http://octoberchallenge2009.wordpress.com/


So long, and thanks for all the shoes!

Ladaux

PS! Hvis noen har lyst til å komme på Halloweenfest her oppe er det bare å si ifra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar