onsdag 15. desember 2010

Bånn gass fra LucasArts. Full Throttle!

Dere trodde kanskje jeg hadde glemt at denne bloggen en gang i tiden var en videospillblogg? Neida. Har bare hatt masse annet å skrive om og gjøre. Men nå hadde jeg litt tid mellom henda, og hva passer da bedre enn å slenge seg på sofaen med et av tidenes kuleste spill, "Full Throttle" fra LucasArts?

Dagens låt: The Gone Jackals - Faith Healers

Som jeg har skrevet mange ganger før er det en del ting med LucasArts-spillene som fasinerer meg, og en av dem er at de har en tendens til å sette spillene sine til en verden som er ulik vår egen, men fremdeles ikke så fantastiske at det blir en RPG-verden med troll, nisser, alver og magi og alle de tingene der. Jeg elsker det. Kanskje først og fremst fordi jeg er mye mer opptatt av postapokalypse, sci-fiog pseudohistorie enn nevnte sjanger.


Historie
Ben er presidenten i den kjente motorsykkelgjengen Polecats, som blir lurt inn i jobb som livvaktene til den store motorsykkelmogulen Malcolm Corley, men det viser seg raskt at det hele er et plott for å lure dem inn i en felle og anklage dem for drap på Corley. Gjengen drar uten Ben, og det er opp til deg å hjelpe Ben å renvaske seg selv og gjengen hans og sørge for at Corley Motors blir rettmessig arvet og ikke faller i hendene på den onde Rip Burger. Historen tar plass i en ikke alt for fjern fremtid, der USAs landeveier domineres av motorsykkelbander og loven ofte tas i egne hender. Spillet har en sterk undertone av western og post apokalypse, uten at vi helt blir forklart hvor og når det her dreier seg om, og man ønsker heller aldri å vite helt hvor dem er. Så kanskje mer alternativ verden, enn science fiction. Selv om det dreier seg om relativt få steder og korte avstander, klarer spillet å skape en god atmosfære og sette regler på hvorden verden fungerer og hva det dreier seg om. Med enormt god drahjep fra cutscenes og en utrolig innvolverende historie, føler man en autensitet som man ikke skal kimse av.

Skuespillerprestasjoner
Med innføringen av CD-ROM, kom også voice acting inn i spillene, og de hadde mildt sagt varierende resultater. Mens de aller fleste spillene på denne tiden var preget av såkalt "in-house acting", dvs at man tok folk på kontoret, ga dem et script og ba dem lese. Dette ga både morsomme og veldig varierende resultater. Ofte variert mellom skikkelig ræva og vanvittig kleint. Full Throttle er ikke ett av disse spillene. Det Schafer og Grossman her gjorde var å hente inn proffe skuespillere til å gjøre jobben, noe som resulterte i et fantastisk og meget spennende karakterassambel, der man man tror det som skjer. Tress MacNeille og Maurice LaMarce fra Futurama og Skywalker himself Mark Hamill er noen av de som er med i dette spillet, samt en gjeng andre folk fra Skjønnheten og udyret, Den lille havfruen og plenty av kjente disneyfilmer.

Hvordan oppleves spillet
Det er ingen hemmelighet at jeg er en sucker for eventyrspill fra 90-tallet. Og Full Throttle er intet unntak. Men det er noen få ting jeg ikke er helt fornøyd med. Og det er blant annet varigheten. For min del oppleves dette spillet litt for linjært for min smak og jeg føler ikke jeg får en like stor nok utfordring under spillingen. Jeg tror at den gode historien nok har litt av skylden for dette, og jeg mistenker Schafer og Grossman for å heller egentlig ville lage en tegnefilm, fremfor et spill til tider. Der man i andre spill som Monkey Island har mer eller mindre fritt spillerom under hele seansen, legger dette spillet mer opp til at man følger visse regler for ting underveis, og handlingen deles opp i mindre biter, med få scener per bit, noe som gjør det litt for enkelt å vite hva man skal gjøre. At hele greia tar under to timer å spille gjennom er heller ikke noe positivt, og jeg tror dette kan settes i sammenheng med at spillet kun kom ut på én CD. Det er rett og slett ikke plass til mer. Noe som er litt synd.

Grafikken i spillet har tålt tidens tann, men kan oppleves litt vel hakkete når man blåser det opp på en 42" skjerm i stua. Men jeg syntes det blir ufortjent å si at det er dårlig. INSANE-motoren får spillet til å virke som  godt tegnet tegneseriegrafikk, godt kroppspråk og levende bilder gjør at det oppleves nesten som tegnefilm med litt dårlig oppløsning, men man ser klart at spillet er noen år gammelt. SCUMM v4 brukes, er genialt og trenger ikke snakkes mer om.

Man kan ikke snakke om Full Throttle uten å nevne musikken. Det finnes selvfølgelig et iMUSE-score som fyller hele spillet, men her har dem også hentet frem bandet The Gone Jackals, som spiller motorsykkelmusikk slik man forbinder det. God hardrock med litt dirty south-tendenser. Herlig, og er med på å bygge atmosfære.

Dom
Jeg kaster en femmer på dette spillet. På tross av at det er kort og lett, er det så til di grader kult. Det er kule karakterer, kul musikk og kul histore. Jeg mener da ikke "morsom kul", men mer "epic coolness". Et spill som er utstyrt med en egen funksjon for å sparke ned folk og inn dører er bad ass nok til å få høye karakterer hjemme hos Ladaux.

Spillet kan lastes ned fra shady nettsider og spilles gjennom den helt geniale SCUMMVM-emulatoren. Anbefales til alle som aldri har spilt LucasArts-spill før, og et must for alle fans!

Fuck it. På tross av sine feil. Jeg ruller en sekser jeg ass!

Og ellers?
Ferdig med de fleste eksamner. Én igjen nå, så blir det juleferie! Bare fem måneder til sommer!

/Ladaux

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar