fredag 17. desember 2010

Hvordan tilberede lutefisk?

Matblogg i dag altså! Til forskjell fra and, som jeg skrev om sist, finnes det side opp og side ned på nettet om hvordan man lager lutefisk. Men jeg opererer som kjent under parolen "oppskrift er for pyser", så dette er hvordan jeg lager lutefisk. Om det er riktig eller ikke er opp til dere å bedømme. Men det funka!

Man tager:

Lutefisk -500g per pers
Poteter
Bacon
Erter
Hvetemel
Smør
Sennep
Melk





1. Start med å fyre opp ovnen til 225 grader (Pizzatemperatur). Pass på at lutefisken er tint opp og plasser denne i en ildfast form strø over masse havsalt.

2 -  Når ovnen er varm.
2.1 Ta ut fisken og skyll vekk saltet du hadde på. (Min ovn tar ca 20 min før blir skikkelig temperatur). Ved raskere varme anbefales det å salte fisken 20 min før du vet at ovnen blir varm.
2.1 Putt fisken tilbake i formen og dekk over med alufolie.

3 -  Begynn å koke poteter.

4. - Ertestuing
Jeg valgte å bruke tørre erter fra boks, men det er sikkert mulig å bruke fryste erter også, men jeg tror disse blir litt for "vannete" for ertestuing. Du kan også bruke tørre erter som er lagt i vann over natten.
4.1 Lag en jevning av smør og hvetemel. Smelt smør i en kjele og tilsett mel, slik at det blir en jevn masse.
4.2 Tilsett vannet fra boksen mens du rører. Om du ikke har vann fra boksen, må man bruke vann fra springen.
4.2.1 Hvis man ikke har vann fra boks bruker man vann fra springen og tilsetter sukker og salt etter smak. Dette har jeg ikke gjort, men regner med at det funker helt fint. (Burde kanskje kokes til en lake først).
4.3 Tilsett litt melk.
4.4 Tilsett erter og la blandingen koke på lav varme mens du rører.
4.5 Slutt når du føler konsistensen er ok.

5 - Sennepsaus
5.1 Lag en jevning av smør og mel som forklart over.
5.2 Tilsett litt melk og dugelige mengder sennep.
5.3 Smak til.

Jeg brukte Idun grov sennep til denne sausen, og opplevde at den ble litt søt. Burde nok bruke en litt spissere variant om de skal bli helt perfekt. Men det funka ok.

6 - Bacon
6.1 Kutt opp bacon i terninger og stek til du er førnøyd.

7. Servering. Hvis du har tima dette her bra nå, så skal potetene være kokt og fisken være bakt etter ca 25 minutter. Sjekk om fisken er ok ved å stikke den med noe skarp for å sjekke om den flaker seg. Gjør den det, så er alt på g. (Busti'n rhymes up in here).

Dandér alt på tallerken og grip noe verktøy. Nå kan det spises.

Bon appetit!

Og ellers?
Juleferie! Stikker til Oslo i kveld. Se opp for rakfiskblogg til uka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar