søndag 5. desember 2010

Hvordan steke and

Kjøpte meg en and i sverige for noen uker siden, og da jeg skulle lage den, fant jeg ingenting på nettet om hvordan det skulle gjøres, og hva det skulle blandes med. Derfor har jeg laget denne guiden. Oppskrifter er for pyser, så kaller det heller en bruksanvisning eller use case.

Denne her er da laget etter "ting jeg syntes er digg"-prinsippet.

Merk at jeg ikke skriver mengder her, fordi jeg ikke aner hvor mye jeg brukte. "Smak til" er gjennomgående.

Steketid ca 1 time.

Man tager:

- 1 stk and
- Eple
- Poteter
- Søtpoteter
- Sitron
- Appelsin
- Honning
- Salt
- Pepper
- Smør
- Hvetemel
- Melk (jeg anbefaler lettmelk, da and er en veldig feit fugl. Kan også bruke Fløte, men vær obs!)
- Hyssing

1. Varm opp ovnen til 220 grader. (Pizzatemperatur)
2. Pass på at anden er tint opp og klar til steking.  Sørg for å ta ut posen med innvoller og hals hvis dette medfølger. Dette skal brukes til å koke kraft senere.
3. Skjær opp eplet i terninger og bland det sammen med litt salt og pepper.
4. Fyll anden med epleblandingen og bind beina sammen rundt halen, slik at det "tetter" hullet bak.

Anden settes så midt i ovnen med en langpanne eller stekeform på undersiden, som tar imot væske og fett som renner av anden mens den steker. Jeg anbefaler å ha litt vann i bunnen her, så det ikke setter seg fast.

5. Når anden har stekt en stund, og begynner å bli gylden er det tid for marinaden. Åpne ovnen, ta ut anden og pensle den med marinade. Evt la den stå inne i ovnen og hell marinade over den.

Marinade:
5.1 Varm opp litt vann og olje i en kjele. Det er ikke nødvendig at det koker, men at det er varmt nok til at man ikke sliter med å røre inn honning.
5.2 Tilsett honning i vannet, sammen med ferskpresset saft fra appelsinen og litt sitronsaft hvis man ikke ønsker en alt for søt marinade. Smak til med salt og pepper. (Smake til er viktig på den her, jeg gikk selv for en slags appelisinmjødsmak med pepper. Det funka fett)


6. Kok kraft

6.1 Legg innvoller og hals i en kjele og dekk til med vann.
6.2 Kok en stund, slik at alt som ligger i kjelen ser kjipt og tørt ut.
6.3 På toppen av vannet, vil det nå ligge en del skum, dette fjernes med en skje og kastes.
6.4 Fjern innvoller og hals og kast dette
6.5 Hell oppkoket i en beholder som tåler litt varme, sil gjerne ut rester.

7. Omtrent her er det greit å starte potetkoking.

Tilbehør (Søtpotetstappe med poteter):
7.1 Skrell og skjær opp poteter og søtpoteter i passe størrelse (skal bli mos, mindre biter forkorter koketiden. Vær forsiktig at de ikke blir for små, da det fort kan smake litt for mye vann)
7.2 Når de er ferdigkokt (myke), så heller du av vannet og tilsetter litt smør og moser til en mos. Smak til med salt og pepper.

Koketiden på søtpoteter er kortere enn på vanlige poteter, så disse bør tilsettes litt senere enn potetene. 5 min er fint.

. Når anden er gjennomstekt, ta den ut og sett den til hviling. Satt den over vasken, fordi den renner litt fremdeles.

8. Lag saus

Saus (Fettadvarsel!):
8.1Smelt smør i en kjele og rør inn mel. (Dette kalles en jevning). Pass på at det ikke er noen klumper.
8.2 Tilsett avkok under omrøring
8.3 Tilsett det som har rent av anden mens den har stekt under omrøring
8.4 Tilsett melk under omrøring
8.5 Smak til med salt.

Blir sausen for fet kan det tilsettes litt sitron og mer vann.

Da har vi følgende:
- Stekt and
- Søtpotetstappe med poteter
- Saus

Dandér på en tallerken og servér.

Drikke: Jeg TROR at man helst skal drikke rødvin til and, da dette er en feit fugl. En syrlig en vil jeg gjette at funker. (De som er kokker kan arrestere meg på den her). Personlig så drikker jeg cola :)

Sånn! Det var det! Håper dette var en grei use-case på andesteking. Hvis noen skulle tulle seg inn på denne bloggen, så gi gjerne tilbakemeldinger!


/ladaux

PS! Sjekk kokkens tips i kommentarfeltet!

6 kommentarer:

  1. creds lading, men cola? Paul Bocuse sa en gang at han så ikke vitsen med og lage tre stjernes mat hvis gjesten skulle håne han med å bestille cola til maten. Men ellers veldig imponert!!!

    SvarSlett
  2. Ser ganske bra ut detta, men med rom for forbedringer

    Marinaden, der er jeg ikke helt med på vannet og oljen, du kan bare varme opp honningen i appelsinsaften, på svak varme.

    Kraften/sausen, her bør du brune halsen og innvollene, enten i en kjele eller i ovnen, sammen med litt løk, gulerot, purre og sellerirot(tilsett litt hel svartpepper og laubærblad etter steking). Dette vil gi my mer smak, du kan også tilsette litt tomatpure.
    Kok dette i ca 3-4 timer, før du siler det i en ny gryte, sett dette på reduksjon, når du er fornøyd med smaken og tykkelsen, tilsetter du fettet/kraften fra stekingen, å vips er sausen ferdig

    SvarSlett
  3. Takk for det anonym hvem du enn er! Bestiller ikke cola på restaurant, men liker det. Er ikke så vanvittig vinfan.

    Johnny:
    Ser helt klart forbedringer over tid! Er i lærefase :p And er digg mat, og kommer trolig til å kjøpe det neste gang jeg er i øst-Europa.

    Neste på planen er lutefisk i stekeovn!

    SvarSlett
  4. Anonym er Andre Malo. Og det gourmet trude over her sier er jo bare flisespikkeri. Du er milevis foran den vanlige husmor!! Men enig med den marinaden da:)

    Andre

    SvarSlett
  5. Ditt første blogginnlegg etter min smak! :D Det så digg ut.

    SvarSlett
  6. Takk for den! Marinaden tar jeg kritikk på! Noe av grunnen var at jeg hadde bare én appelsin for hånden, hvis det er verdt noe :p

    Ida:
    Var digg! ;)

    SvarSlett