torsdag 18. mars 2010

Civilization 4 - Et eventyr

Ok folkens. Jeg prøvde virkelig å skrive om hvorfor Civ-serien er noe av det beste som er laget innenfor videospillsjangeren, men jeg er rett og slett ikke inspirert nok til å gidde å skrive noe særlig om det i dag. Noen dager så er bare tanken på å faktisk sette seg ned med en oppgave og gjøre den et vanvittig pes, og jeg kommer ikke til å gjøre det i dag.

Dagens låt: Cat Stevens - Another Saturday Night

Så hva kan jeg skrive om i dag? 
Egentlig ikke en dritt. Og med dette kan det virke som om jeg er litt emo eller noe i dag, men det stemmer faktisk ikke! Jeg er i strålende form, har det kjempebra, men er litt giddalaus.. Jeg er faktisk mer keen på å spille spillet, mer enn at jeg skriver om det.

Homeopati
Som alle vet, så er jeg ingen tilhenger av alternative livstiler, healing, homeopati og alle de voodoo-greiene der og nok en  gang så har jeg funnet en grunn til å ikke like dem videre i livet.

Nrk.no skriver i dag om foreldre som velger å ikke vaksinere ungene sine mot sykdommer vi egentlig har utryddet i vår del av verden. Det kan være flere grunner til dette, men hovedpoenget er at det er naturlig for barn å få slike sykdommer, noe jeg syntes er moralsk forkastelig. Ikke bare ovenfor sine egne unger, men også mot resten av samfunnet og skattebetalerene. Jeg kjenner jeg blir kvalm og sint når jeg leser om foreldre som syntes det er OK at ungene deres skal få meslinger, og når de i tillegg har slike meslingringer som deres store fører Rudolf Steiner anbefalte for over hundre år siden så blir jeg mer og mer pro statlig innblanding i hvem som skal få lov til å sette unger til verden.

Litt av grunnene til at barn skal ta vaksine:
1. Sykdommene barn vaksineres for kan i verste fall være dødelige og, kan føre stil store skader på kroppen og hjernen.
2. Jeg som skattebetaler må betale for at disse menneskene skal få lov til å påføre seg selv og andre dyre og veldig unødvendige behandlinger.
3. Utbrudd av dødelige sykdommer er ikke bra for samfunnet da det kan lamme i flere ledd, spesielt da i helsesektoren som allerede har nok å gjøre, slik vi har det i dag. Det vil si at mennesker med andre sykdommer, som ikke kan vaksineres kan dø på bekostning av at egoistiske foreldre ønsker å leve annerledes enn oss andre.

Når folk som homeopat Gro Lystad rykker ut og sier at det ok for barn å påføres meslinger, så kjenner jeg at jeg ikke bare blir paff, men også litt lei meg. Mest av alt så blir jeg lei meg fordi det er utrolig mange mennesker som faktisk går til disse moderne heksedoktorene for behandling, og hører på alt de har å si. Fordi de har tro på naturmedisin fremfor legevitenskapen. Når Gro Lystad går ut å sier ting som dette, vil jeg gå så langt som å si at hun er indirekte ansvarlig i døde og misdannede barn som følge av en eventuell epedemi dette kan føre til. Så om du Gro Lystad, leser dette. Noe som ikke er umulig, fordi du kan virke som en sånn person som sitter å googler seg selv hele dagen i ren selvlyst, her er mitt budskap til deg:
 Klipp håret og skaff deg en ordentlig jobb. Slutt å presse din "medisin" på andre mennesker og hvis du mener at homeopati er så fint, så utfordrer jeg deg til å dra til Afrika, få en dødelig tropesykdom og heale deg selv med en flaske blåsyre, din forbanna kvakksalver.

Rudolf Steiner-skolen
Som alle vet så er det en del av disse menneskene som også slavisk hører på Rudolf Steiners over hundre å r gamle råd om hvordan man skal oppdra og behandle barn. Og her skal jeg faktisk være fair. Steiner hadde noen veldig gode poeng på den tiden. Jeg er enig i mye av de teoriene han sto for rundt det at alle barn må få lov til å utvikle seg i den retningen de selv ønsker, at man skal undersøke potensiale fremfor å tvinge inn retninger, og at musikk, kreativitet, kunst og filosofi i stor grad kan bidra til denne utviklingen.

Men, slik jeg ser det så er nå mange av disse teoriene overført til den ordinære skolen, mens Steinerskolen har mer og mer gått over til å være en skole der foreldre kan utøve sine egoistiske tendenser ved å få barna til å bli mer som dem selv. Det virker kanskje her som om jeg ønsker å snu opp ned på situasjonen, men dit il jeg ikke. Det eneste jeg sier er at hippieforeldre ikke ønsker "streite" unger som lever som andre unger, men heller påtvinge dem en alternativ livstil. På samme måte som at religiøse folk, sender sine barn på religiøse skoler. Men det er en helt annen debatt.

Jeg har vel egentlig ingen konklusjon på dette her, og jeg ønsker vel heller ikke å ha det, etter som min kunnskap på feltet tross alt er ganske snevert. Det jeg vil med dette er at folk skal tenke seg godt om før man begynner å flørte med alternative livstiler. Det er ingen løsning der heller. Verden utvikler seg fort og det beste man kan gjøre er å bare holde seg fast og bidra så godt man kan til saken. Naturmedisin kan kanskje fungere på en forkjølelse, men når det kommer til mer alvorlige ting, så er det best å stole på skolemedisinen. Det er tross alt en grunn til at vi lever lenger, sunnere og bedre nå enn før. Lykken finnes ikke i en flaske utvannet arsenikk, men blant dine likestillte. :)

Og ellers?
Tja, har hatt en fin uke jeg. Koser meg bra her på Hønefoss. Blitt kjent med flere mennesker og er fornøyd med at snøen er borte fra veiene, sola titter frem, fuglene synger og våren snart er over dørstokken. Jeg kommer en liten tur til Oslo i helga, der jeg skal på innflyttingsfest. Håper å se flest mulig!

God helg fra meg. Live long and prosper! :)

/Ladaux

1 kommentar:

  1. Gode poeng der Ladaux, sitter med de samme tankene. Good shit man. Og jeg mener det er bra å være anderledes så lenge man kan fungere, men om man skal være anderldes fordi andre vil så blir det feil. nei gjør det DU føler for. Står for sine valg og følg dem helt ut. ok. fulle snakk til de grader her, men fuck that. GO HELG!!!

    SvarSlett