torsdag 4. mars 2010

Våren fortsetter, og Ladaux myser på Futurama

Hei hei! Våren er her fremdeles, jeg ligger litt etter på det jeg spådde at Osloveien kom til å være snøfri før uka var omme. Det ser ikke helt ut til at jeg kommer til å halt rett, men det er forbaska nærme!

Siden Yeasayer etter sigende er tidenes mest bebloggede band, er det en selvfølge at dagens låt er: Yesayer - Ambling Alp

Videre skal vi i dag se litt på noe jeg personlig er enormt fan av.  Og her snakker vi ikke en sånn fan som syntes at ting er litt åleit og derfor ser på det. Sånn som jeg har det med "Ut i naturen" på statskanalen. Nei nei, her snakker vi serien jeg har sett kronologisk minst 20 ganger, og ikke kan sovne uten å ha sett minst en episode på senga. For de som ikke har fått med seg overskriften så dreier det seg i  dag om Futurama.

Hvorfor er Futurama så bra?
Vel, som alle vet er jeg ikke verdens største Simpsons-fanatiker,  men for de som tror at dette er i nærheten av den serien med tanke på at det er Matt Groening som står bak begge, bare så det er sagt. Jeg tror jeg liker denne serien så godt fordi den bygger mye på mine grunnverdier som er sci-fi og popkultur. I motsetning til Simpsons, serien selv bestemor kan like, går Futurama andre veien og i stedet for å holde en relativt bred linje med kjente gags, så tør på mange måte Futurama å utfordre seeren på et litt høyere nivå. La oss se litt mer på dette.

Det første i skal ta for oss er historiefortellingen. Futurama, er i motsetning til mange av de andre tegnefilmseriene som er laget for et voksent publikum, bygget på en grunnhistorie som følger seeren helt fra første episode og utover. Jeg vil ikke gå så nærme inn på denne, ettersom det sikkert er mange som kommer til å se denne serien etter at jeg har omtalt den. :p Men det jeg kan si litt er at det er verdt å legge merke til skyggene på veggen i det Fry faller bakover på stolen og faller inn i fryseren. Svaret på dette får du ikke før i sesong fire. Og på denne måten, med enorme subplot som har fått ufortjent lite oppmerksomhet drar serien seg fremover som en reise i det 31. århundret.

For nybegynneren: 
Pizzabudet Fry faller inn i et cryokammer og fryses ned på nyttårsaften til Y2K. Han våkner etter 1000 år og det som møter han er en kultur som på mange måter er lik vår egen, men med en egenhet. Det har tross alt gått tusen år. Ugler har byttet ut duer, alle land i verden har blitt slått sammen til en samlet planet, det samme gjelder verdensreligionene og jorden er selvfølgelig medlem av DOOP (The Democratic Order Of Planets), som etter det vi blir fortalt ligner på FN eller federasjonen i Star Trek. Richard Nixons hode er president og den mest populære skuespilleren er en robot.

I denne verdenen møter han Bender, den elskverdige, men kriminelle roboten, sin egen grand grand....-nevø Professor Farnsworth, den enøyde skjønnheten og tomboyen Leela, Dr. Zoidberg, Amy Wong, den syngende jamaicanske byråkraten Hermes Conrad og mange andre etterhvert som; menig Kif, den fantastiske Shatner-inspirerte Zap Brannigan og kanskje min favorittkarakter i hele serien; Skruffy - vaktmesteren.


Popkultur, finkultur og lavkultur:
Som tidligere nevnt er denne serien en popkulturell juvel, selv innenfor en sjanger som stort sett baserer seg på slike referanser, men som gjør Futurama litt annerledes er at den også trekker over i det absurde og ikke minst det absurd vanskelige. Denne serien er kjent for å plante frø, slik at de mest hard core fansene kan løse gåter og regnestykker underveis i serien for å forstå plottet enda bedre. Det er massevis av humor som baserer seg på vanskelig matte og som for de aller fleste virker bisarrt og rart, men som for de villeste fansa er gull i tegnefilmformat. Så med sin egen type kodede skrifter, referanser til 50-talls sci-fi som jeg burde skrevet MYE mer om for de virkelige nerdene, fanger denne serien også seermassen som stemmer på FrP, syntes det er gøy med pumpekonkurranser og har Americas Funnies Homevideos som favoritt, gjennom Benders fraser og Frys enorme evne til å tenke dumt.

Mer!
Jeg burde helt klart skrevet mer om denne serien, det er enormt mye jeg har utelatt, men greia er at det ikke lar seg gjøre i blogformat. Hvis det er noe du lurer på og ønker å diskutere med denne serien er det bare å spørre, så skal jeg slenge deg ned og binde deg fast, ta frem Powerpointen og holde et seks timers foredrag om emnet. Jeg er blodfan og det skal du ikke lure på engang. Noen er Trekkies, undertegnede vil kalle seg en Futuramer. Sånn btw så er er "Star Trek fandom" en ulovlig religion i Futurama.

Favorittepisoder:
Jeg skal med en gang si at min favorittepisode er "Godfellas", der bender blir gud for en liten gjeng småtroll som lander på han da han kræsjer med en astroide. RIP Malakai (He who loves the metal lord")!

Men andre episoder som er verdt å få med seg, hvis man ikke har planer om å se hele serien er:
"Luck of the Fryish", "Jurassic Bark", "The Sting" og "The Devils Hands are Idle Playthings". 

Og selvfølgelig: "Roswell That Ends Well", "Where No Fan Has Gone Before" og  "The Farnsworth Paradox"da.. vet du dere hva? Bare se alt!

Alt inkluderer: Alle fem sesongene og de fire helaftens filmene som er laget etterpå. De er også top notch, der "The Beast of a million backs" er den klart beste.

I løpet av 2010 har også Comedy Central sagt at de skal lage 26 nye episoder!

Og ellers?
Det er torsdag, jeg har skrevet blogg og nå venter jeg egentlig bare på at det nye programmet til Bård Tufte Johansen skal starte. Gleder meg til å se litt fotballgalskap!

Til helga er det meldt plussgrader om dagen og cava om kvelden, vi gleder oss!

/Ladaux

6 kommentarer:

  1. *klikke på ''like''*


    Må vi jo nesten ta et Futurama- maraton en dag, da :) Er en stor fan jeg og, men har nok bare sett alle episodene kronologisk ca. 2-4 ganger.


    Btw: Farensworth er Fry's grand (x30) nevø, ikke onkel :3

    Btw Btw: Var forresten ikke klar over at de hadde laget en ny film i 2009, og er ikke sikker på om jeg har set ''Bender's Game''. Lastes ned nå!

    SvarSlett
  2. Jeg er med på ett Futurama maraton!!!! konge!!

    btw, Cava om kvelden hørtes digg ut.

    SvarSlett
  3. Voers hos meg på lørdag!

    SvarSlett
  4. Interesting stuff. Stay tuned for more... Tales of Interest!

    (NB. Ugler har tatt rottenes plass, ikke duer)

    SvarSlett
  5. Føler ugler og løveaper har tatt over for stort sett alt av skadedyr..

    PS! Beklager for alle skrivefeil og mangler i denne artiklen. Ser at det er en del, men orker ikke gjøre noe med det..

    SvarSlett
  6. Futurama-maraton? Count me in!

    SvarSlett