mandag 1. mars 2010

Våren har kommet!

Da var det endelig vår igjen! I dag har sola stått på fullt, veien begynner å bli bar og jeg må innrømme at jeg fikk en klump i halsen da jeg satt på forelesningen i dag tittet ut på istappene som smeltet utenfor vinduet. Jeg vet at det fort kan snu på denne tiden av året, men jeg lever i trua på en bedre tid fremover..

Dagens låt: Erasure - Always

I dag skal jeg skrive litt om et fenomen her til lands som jeg vil beskrive som døv humor.
De spretter opp over alt, de kommer på tv, er med i humordebatter og kan klinke til å være underholdningsbidraget på NRKs lørdagssendinger. Hvem er det spør dere? Den lokale klovnen sier jeg.
 Det virker som om alle steder har sine lokale klovner som gjør ett eller annet på bygdehuset og blir kjent i lokalmiljøet før det allerede sultefora norske kulturlivet drar dem frem og viser frem til hele landets befolkning hva som er morsomt i det langstrakte land. Gjerne under det intetsigende stempelet "folkelig underholdning".

Dere sier kanskje "Ladaux, ditt perfekte vesen. Vi syntes du kanskje har et litt for urban-eletistisk syn på dette her". Men jeg sier; nei, nei. Vi har lokale klovner i Oslo også. En av disse er den aldri morsomme og særdeles lite sjarmerende Tommy Steine. Denne mannen er så døv at han får Nils Vogt til å virke trivelig! Men det er ikke bare Tommy som skal få gjennomgå her! Kjell Inge Torkildsen burde jo beskyttes fra seg selv. Han fyren som spiller Raymond fra Østfold har jo for alltid ødelagt både dialekten og inntrykket av fylket. Arthur Arntzen har jo i mange år representert den laveste formen for humor her i landet. "Folkelig nord-norsk". Noe undertegnede forbinder med mye banning, en del alkoholmisbruk, lavpanna utsagn om "ho kjærringa" og "fæskan" og en hyllest til den nord-norske kulturen. Greit. Jeg skal med en gang si at jeg har tilbringet mange, mange sommere i den landsdelen, og det er et nydelig sted med fine folk. Men jeg har enda til overs å se "det ækte nordnorske". Mulig fordi jeg var for langt sør. Jaja, uansett så er Arthur Arntzen en døv fyr. Samme gjelder Tore Skoglund. Men han er ikke noe klovn, da han ikke er noe morsom, og jeg tror heller ikke at han skal være det. Må jo ikke komme i veien for de hysterisk morsomme anekdotene fulle Tromsøværinger finner på..

Men den til nå døveste fyren jeg har vært borti er en kis fra Vestfold som er utstyrt med et arsenal av "festlige" hånd-dukker, med foskjellige navn som Antonsen and osv. Jeg husker ikke engang hva han heter, men han kommer stadig på tv, og jeg skifter kanal hver gang.

Andre på denne lista er:
Han duden fra sogndal, han andre som kler seg ut som en dame fra vestlandet, han med hatten fra Haugesund og sist men ikke minst Dagfinn Lyngbø.

PS! Are Kalvø fra Stranda er ikke på denne lista. Hvorfor? Han har jo en del av kriteriene. Han er fra en liten plass og er ofte morsom i media. Vel. Are Kalvø har universitetsutdanning, er kulturegnasjert, har politisk brodd, et øye for detaljer og en hysterisk morsom skrivestil.  Mens de andre her virker som de strøyk i barnehagen. Les: Syden, Harry, Våre vener kineserane og Bibelen 2 for mer info.

Helt til slutt vil jeg oppfordre alle til å se på "Hjernevask" klokka 22:30 i dag. Det er et nytt program med Harald Eia, der han tar for seg og stiller spørsmål ved norsk forskning på en underholdende måte. Jeg vet at Eia har fått en del tyn for måten han fremstiller folk, men jeg velger å tro at en del av denne kritikken kommer av at en del norske forskere er litt for selvhøytidelige og bedrevitende i forhold til sitt felt. Med andre ord akademikerdrama på lavt nivå her. Og alle som har studert ved et universitet vet hvor absurde slike ting kan bli. Med andre ord så tar jeg sjansen og sjekker ut Eias nye program med en positiv og lite kritisk innstilling. Noe jeg uansett tror at fører til den beste seeropplevelsen.

Og ellers?
Vel våren er her! Jeg er fonøyd. Har trent hardt i dag! Trene alene er litt kjedelig, men på en annen side så kan man ta alt i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til andre, noe som kan resultere i litt lengre økter.

Så var det ikke mer.. Takk til lillebror som kom på besøk på fredag. Hyggelig med overraskelser!

Og en siste ting til sura bror i øst:
HA HA HA! Dere er en gjeng sutrete småjenter med sterke mindreverdighetskomplekser!

Dra til helvete alle sammen.

Norge er best!

Og Gunde Svan: SUCK NORTHUGS SALTY BALLS!

HELL YEAH!

*kremt*

/Ladaux

3 kommentarer:

  1. Åneii Fredrik da, jeg DIGGER Tommy Steine..! Hahaha ;)

    SvarSlett
  2. Tommy kan gjøre som Gunde..

    SvarSlett
  3. Å plassere Arthur Arntzen i samme skål som Tommy Steine er litt som å putte Dronning Snefrid inn sammen med Mette-Marit, føler jeg!

    Arthur = Bra
    Tommy = Crap!

    SvarSlett