mandag 25. januar 2010

Ødelagt kopp, nerdefilm og Elexia-medlemskap

Først må jeg si at D-Link-koppen min ble ødelagt i dag og dermed kommer til å bli begravet i løpet av dagen.. Hvil godt på søppelforbrenningsanlegget min gode venn!

Hva skjer a? Jo det kan jeg fortelle dere! I dag er det jo mandag og da skal vi ta frem en film jeg har sett i det siste og skrive litt om den. Noen av dere som leser dette kommer sikkert til å kjenne igjen filmen ettersom flere av dere så den sammen med meg. Og det er planen! En virkelig morsom og sær sak skal i dag gjennomgås!

Dagens låt: Guano Apes - Open your eyes

Dagens spark til media: Det er krig i Afghanistan. Krig er dødelig. Lev med det.

Filmen vi skal ta for oss i dag er den ultrabillige amatørproduksjonen "Press Start" og for dere som ikke har sett den på kino, kan jeg bare med en gang si at den aldri har blitt satt opp noe sted og finnes vel etter det jeg vet bare på internett og på DVD. Og det er både rett og rimelig.. Eller er det det? Mange vil kanskje si at dette er en billig møkkafilm med elendige skuespillere, dårlig CGI og ikke helt i vater regi, men det er jeg ikke enig i. Filmen oser av skapervilje og kreativitet, og manuset er både velskrevet og hysterisk morsomt. Noe som resulterer i gode terningkast fra min side. Jeg kommer til å kaste to stykker på slutten her, og det er bare å lese videre hvis dere under på hvorfor jeg gjør dette..

Før jeg starter på hva den handler om er det viktig at man merker seg at filmen er en parodi på dataspill og den utgir seg også for å være den eneste gode filmen basert på dataspill. Og opp til nå er det faktisk slik det er. Dataspill-entusiaster har ikke akkuratt blitt skjemt bort av gode spill til film-adopsjoner og mye av grunnen til dette er at de er laget mer med tanke på å lage penger på populære fads for ungene. Ja Uwe Boll også. Selv om dette ikke er barnefilmer.. Eksempler på dette er Super Mario-filmen, Uwe Boll-filmene og kanskje en egen sjanger: Beat'em up-filmer. I sistnevnte sjanger finner vi Mortal Kombat, Street Fighter, Dead or Alive og jeg lurer også på om de har laget en Tekken-film. Uansett så er dette geitemig og ikke noe vits å se hadde det ikke vært for kultstatusen noen av disse har oppådd (for min egen del mener jeg at dette er ufortjent, men jeg har vært kid en gang i tiden jeg også. Og kids er/var som kjent suckers for tv-spillrelaterte filmer). Så mens vi venter på Halo og Warcraft-filmene, så er det absolutt ikke feil å få med seg "Press Start".

Filmen
 Handlingen i filmen er lagt til en fantasiverden som ser mistenkelig ut som en amerikansk forstad. Vi møter helten Zack Nimbus (Joshua Stafford) som bærer en viss liket med Cloud fra FF VII-spillet. Unge Zack lever i en blanding av vår egen verden og en videospillverden, når han dreper ting går han opp i levels og det å møte ninjaer på gata er en del av hverdagen. En ond trollmann skal ta over verden og gjøre det til et mørkt sted. Zack viser seg selvfølgelig å være den utvalgte. For å redde verden fra den onde trollmannen teamer Zack opp med ninjaen Lin-Ku (Al Morrison) og Seamus fra Metroid-klonen Sam (Lauren Chambers) eller motstandsgruppa som de kaller seg og starter vandringen mot trollmannen. Med andre ord en rett frem handling, ikke ulik det man finner i stort sett alle RPG-spill.

Og her slutter ikke likheten. Det ble en gang sagt på internett at et japansk RPG-spill ikke er skikkelig hvis det ikke inneholder følgende elementer:

1. Helten har et problematisk forhold forhold til foreldrene sine. Gjerne i form av at de er døde. Zack bor sammen med onkelen sin, så jeg går ut ifra dette.
2. Helten bor i en liten landsby med skumle ting i skogen rundt. Samme her.
3. Noe er galt med verden, jorda osv.. Same here!

 og mye mye mer!

Med puns fra alle mulige tv-spill helt fra Paperboy, gjennom Zelda og ut til Pac Man  er dette en enormt fornøyelig sak som helt klart er verdt å få med seg. En film som er lite kjent i det norske mainstream-miljøet men som har opparbeidet seg en enorm kultstatus på internett og som er laget på et budsjett som er nærmere det jeg brukte på sofaen min enn bilen du eier. En sikker innertier for spillfanatikerene der ute! Nerdeaction herfra til Åsgårdstrand!

Terningkast:
Tross dårlige skuespillere og litt rar regi så er dette en kjempemorsom film som treffer akkuratt det den skal. Den er finurlig, oppfinnsom og lyser av skaperglede. Jeg kaster en 5 på denne her, men prosjektet i seg selv gir jeg en sekser. Det er godt verden har kommet frem til det at hvem som helst nå kan lage det de vil, og hvis kreativiteten er der og kunnskapen sitter litt så får man et kult resultat man kan kaste ut på nett. Som et spark til Hollywood og en vilje til å lage noe så kaster jeg en ikke ufortjent 6er. Verden trenger fler filmer som denne!


Ellers:
Jeg var på fjellet i helga og hadde det koselig med brettspill, langrenn, isfiske og andre ting. Med andre ting så mener jeg øl. Store mengder øl. I morgen så blir vi delt opp i grupper på skole til å gjøre prosjektet i databaser, og i dag så meldte jeg meg inn på Elexia her i Hønefoss. Ikke noe nyttårsforsett, men skriver allikevel ned  på bloggen nå, fordi det er visst det ekspertene sier at man skal gjøre. Dele utfordringen med andre slik at ansvaret for resultatet blir tyngre. Jeg skal ned fem kilo og det helst før sommeren kommer. Klarer jeg det så skal jeg være dritfornøyd! Selv om grunnen til at jeg starter er at jeg nå blir sliten av å gå i trapper..

Sånn! Det var det! Les mer på torsdag og ha en fin uke frem til det!

/Ladaux

3 kommentarer:

  1. Flink du er som meldte deg inn! :D Den filmen virket enda snålere enn jeg trodde, hahah!

    SvarSlett
  2. Den er kjempesnål og kjempebra!

    SvarSlett