mandag 18. januar 2010

Haiti og klima.. Leser du ikke om her!

Hey hey bunchies. Nok en helg i Hønefoss overstått og det var moro det! Jeg føler at Gold Strike er gjenoppdaget og man skal ikke kimse av sprit med gull i flaska! Kan også nevne at det var en blast også på lørdagen uten Golden. Eggelue hadde bursdag og vi feira!

Ok litt Haiti:
Det er kjipe greier, ikke misforstå meg, men jeg føler ikke at det passer til det jeg skriver om. Det er bare det. Støtt Haiti osv. Ta en cruice! Båtene går fremdeles og paraplydrinkene sitter løst.

Dagens låt: Gluecifer - Desolate City

Som jeg har skrevet hundre ganger før så er det ikke alltid man bare kan sette seg ned å skrive noe gøy om noe man har opplevd, og i dag er det nok en slik dag. Men så kom jeg på: Det er jo mandag! Og da skal jeg jo skrive litt om filmer jeg har sett og kommer til å se en dag det regner ute. Slik det ser ut nå så kommer det ikke til å regne på noen måneder, så da skriver jeg om en film jeg nylig så. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hvorfor dere burde se "Planet 51" og det kommer jeg  til å gjøre. Ha den i bakhodet neste gang dere ser at den er satt opp på kino eller er i DVD-sjappa. Plukk den opp og se nøye på den. Selv om filmen er spansk, så kaprer den amerikansk kultur og referanser til denne på en nesten genial måte. Også er den morsom! Den er faktisk så morsom at jeg flere ganger lo høyt av de sprø småtingene de har klart å dytte inn. Herlig stemning med andre ord.

Here goes:
Vi befinner oss på en planet langt ute i solsystemet der en rase av små grønne menn med antenner bor. Nå har det seg slik at rent kulturellt så befinner disse folka seg på samme stadiet i den teknologiske utvilklingen amerikanerene hadde på 50-tallet. Nå må vi ikke glemme at på denne tiden var den amerikanske og den norske kulturen evigheter fra hverandre. Der amerikanerene bodde i store hus, hadde store biler, kjøleskap, kino, supermarkeder og diners. Var det fremdeles istid her i landet. Olav Trygvasson hadde nettopp tatt statsmakten, Henrik Ibsen var akkurat ferdig med Jeppe på bjærget og en aldrene Wenche Foss var å finne på nasjonalteaterets scene sammen med Leif Juster og Sossen Krogh. Det er hvertfall omtrent slik jeg har fått beskrevet senmiddelalderen i norsk historie. Husk alle gutter og jenter. Olja dukka ikke opp før lille julaften 1969. Før det så spiste man stein og drømte om kommunisme. Snakk med bestefar!

Uansett - nok om juratiden. Her i denne verdenen møter vi det unge hannkjønnet "Lem" (no pun intended), som bor sammen med familien sin, bestevennen hans Skiff eller Piff eller noe. Han lese tegneserier og trro at aliens skal komme å suge ut hjernen deres. Lem er keen på nabodama, hun henger med en hippie som liker å protestere. Komplikasjoner oppstår, Lem får dama og dere veit denne greia her. Jeg gidder ikke sitte å skrive masse om hvordan historien i filmen er i bunn. Samma driten i alle Hollywoodfilmer. Selv om denne er laget i Spania da.. Det er faktisk den dyreste filmen arven fra Franco har klart å produsere noen sinne og den er uten tvil mynta på det amerikanske markedet. Der! Sexyfact for dere!

Ting går sin vante gang på Planet 51. Helt til det en dag da NASA lander i hagen..

Og her tar det virkelig av! Skal ikke si noe om historien, men en serie elegante puns, popkulturelle referanser og ganske godt skuespill redder denne filmen fra å ende opp som en medioker Pixar-klone og heiser den langt over mye av den driten jeg har sett innenfor CGI-sjangeren de siste åra. Istid 3, Shrek 3, Chicken Little og Bolt - Ja jeg snakker om dere! Hører dere? Møkkafilmer..

PS! Planet 51 er en referanse til Area 51! Area 51 blir i filmen omtalt som Area 9. Plan 9 from Outer Space er fra 50-tallet og omhandler det som i filmen blir beskrevet som normal aliensoppførsel.. Kanskje ikke så enormt subtilt, men det å kjenne nerdekverna jobbe under animasjonsfilmer er en herlig følelse!

Se også opp for Star Wars, War of The Worlds, Volkswagen, Aliens, Logitech Webcams og masse masse masse 50-talls scifi-nostalgi.

Sånn. Det var det! Klarte jaggu å skrible ned noe greier denne gangen også! Til neste gang skal jeg se kultfilmen "Press Start". Gleder meg allerede til nullbudsjettsaction fra den amerikanske forstaden! Fanmovies anyone?

Når vi er inne på fans: Les om trekkies-opplevelsen til Karro!

Og ellers?

SQL fortetter å imponere meg, det snør ute og hvis noen er interressert i en god oppskrift på wraps uten wraps så er det bare å ta kontakt. Jeg er her for å svare!

PS2! Hemmeligheten ligger i å droppe wrapen ;)

Til neste gang: Kjør forsiktig, vi har ingen å miste. Nerd power!

- Ladaux

4 kommentarer:

  1. Koselig at du kunne komme på lørdag. Vi brukte hele søndagen på å rydde og vaske. Hahaha.. totally worth it!:)

    Nå sitter jeg her og venter på at ''Svenske Hollywood Fruar'' skal premiere på tv3. Skal jeg se og le av, med beina på bakken her i Hønefoss..

    .Eggelue

    SvarSlett
  2. Her må jeg si meg uenig med den eminente blogger. Istid 3 var en bedre film enn Planet 51. Hadde du sagt Istid 2 hadde jeg vært mer enig.
    Planet 51 stilte på lik linje med Bolt, bare med flere popkulturelle referanser fra noen 10-år tilbake.

    Shrek 3 derimot henger på dassrullen i gangen her.

    SvarSlett
  3. Bolt orka jeg ca 10 minutter med før jeg kjente krampinga. Istid 2 var dårligere ja. Men fremdeles slett kvalitet på den tredje syntes jeg.

    SvarSlett