mandag 4. januar 2010

Godt nytt tiår!

Hei alle sammen og godt nytt år! Jeg håper alle har hatt en god juleferie slik jeg ogå har hatt det og jeg vil med dette si at jeg gjenopptar suksessen fra i fjor med å skrive blogg to ganger i uka. På mandager og torsdager.

Jeg skal ikke skrive så mye om hvordan jula har fortonet seg, fordi det faktisk ikke har vært så spennende. Jeg har jobba alle dagene det er mulig å jobbe nede på databutikken og så var jeg på en kjempefin nyttårsfeiring i Uvdal med vennene mine der jeg hadde en klassisk oppvisning i hvordan man lager festmat til tolv personer. Takk for turen til alle dere som var med der!

Dagens låt: Bad Religion – Ten i 2010

Vi har nå starta et nytt kulturellt tiår, det sier jeg fordi det faktisk er slik at det nye tiåret ikke starter før 2011 sånn offisielt. Dette har noe med matte å gjøre, og jeg har ingen planer om å greie ut hvorfor det er sånn det er.

Anyhow! Jeg skal nå ta en titt på hva vi kan forvente oss de neste 10 årene, sett fra hollywood og litt fra hva folk sier og hvordan fremtiden skal oppfattes. Og kanskje jeg får rett i noe av det jeg kommer til å skrive om. Men stort sett kommer jeg nok til å ta feil, ettersom jeg ikke er noen profet eller fremtidsforsker av noe slag.

Så hva er det hollywood sier at kommer til å skje?
Hvis det er en mann jeg vil si at har bestemt seg for hvordan dette nye tiåret kommer til å fortone seg er det den tidligere nevnte og særdeles geniale mannen Philip K. Dick. Han har skrevet bøttevis med noveller og romaner om hvordan ting kommer til å være og ut i fra hans synspunkter går vi inn i et nytt dystopisk samfunn, preget av en sterk stat og stikte bestemmelser og regler på hvordan ting skal være. Han nevner genforskning, nanoteknologi og at intelligente maskiner kommer til å bevege seg blant oss og være skumle sett fra et menneskelig perspektiv. Filmer som nevner dette er kanskje min favoritt sci-fi gjennom tidene Blade Runner (2019). Andre ekempler på genteknologi er Michael Bays vanvittig fete film The Island der man bruker kloner som backup for syke kropper, Surrogates, der man bruker roboter i stedet for seg selv til å leve livet sitt og Terminator Salvation der menneskelignende roboter har tatt over jorda og vi må sloss mot dem for å få den tilbake. Denne problemstilingen tas også opp i Matrix-filmene, men jeg husker ikke helt hvilken tid robotene og menneskene her går inn i avtalen om å bruke mennesker som batterier. Film noir og cyperpunk er gjengangere og hvis man liker animé så er Akira et MUST.

En annen ting som kan skje ser vi i de post apokalyptiske filmene Mad Max, Neon City og min favoritt The Postman. Greia her er at av en eller annen grunn så er jorda scorcha ned til en ørkenmasse der mennesket må overleve på egne ressurser. Ikke helt ulikt slik man ser i westernfilmer. En gjenganger her er at jorda har vært gjennom tredje verdenskrig på grunn av ressurser. Så ta vare på ressursene dere! Max Max ser fett ut i teorien, men jeg liker grønne skoger!

Sport og spill:
Igjen skal vi tilbake til Philip K. Dicks univers og vi tar med det en titt på en av de veldig få Arnoldfilmene som har noe for seg, nemlig The Running Man. Her som i mange, mange andre filmer bruker man kriminelle og drap på disse som tv-underholdning. Her kan man dra klare paraleller tilbake til gladiatorene i Romertiden. Det finnes sikkert flere hundre filmer som tar for seg problemstillingen rundt det å ta livet av kriminelle på en festlig måte som sirkus for befolkningen, men jeg velger å se på Running Man som den første gjennomført gode. Andre eksremsporter jeg ser frem til er Rollerball. En dritfet sport med rulleskøyter og rullende hoder! Og Death Race og Gamer som mer eller mindre er Running Man i bil og som tv-spill.

Viktig her er at Smash TV er satt til 1999, og er dermed ikke satt til denne tiden. Noe jeg mener er feil..

Flyvende biler:
Ja folkens! Det kommer! Back to The Future II! «Where we are going, we don't need roads»

Kontakt med andre verdener:
2010: The Year We Make Contact. Jeg syntes faktisk denne filmen er litt stilig. Roy Schneider er en glemt perle. En annen ting som er verdt å nevne her er at dette er oppfølgeren til 2001. Ikke like filmatisk pen, men litt mer action!

Andre filmer satt i det kommende tiåret:
X-Men
Scanner Darkly
Solider
Barb Wire
Iron Sky
Moon Child

Med andre ord så kommer det lite positivt ut av det neste tiåret. Hvis det i det heletatt kommer. I følge mayakalenderen så går hele jorda skrot i 2012, og vi trenger dermed ikke å bekymre oss mer.

Men hvis du liker å bo i et dystopisk, mørkt, Ayn Rand-objektivistisk, Megacorp-by-aktig, cyberpunk-univers så er det bare å glede seg! Fremtiden kommer og jeg personlig gleder meg!

Personlig så er mine håp for det neste tiåret følgende:

Vålerenga vinner serien og kvalifiserer seg for champions league.
Norge tjener enda mer spenn på stuff
Jeg får en jobb og en familie
Flyvende biler
Global oppvarming. Ja, du hørte det! -20 er noe dritt!
Fred på jord
Besøk fra rommet
Første tur til Mars
Ferieturer til Månen


Det var det! Er det noe som er oversett så er det bare å sende en mail til ladaux (at) gmail (dot) com, eller skrive i bunn her :)

Ha et videre godt tiår!

Ladaux


PS! Jeg fikk A på eksamen :D

1 kommentar:

  1. Gratulerer med A!
    En har forresten også Mega Man spillene som er satt i årene 200X og 20XX :)

    SvarSlett