torsdag 28. januar 2010

Kort blogg. Mass Effect 2 er i hus!

Jeg hadde egentlig ikke råd til å kjøpe meg noe spill nå, men når det kommer til Mass Effect så har man liksom ikke råd til å la være å kjøpe det. Egentlig hadde jeg tenkt til å skrive en politisk blogg i dag, men det utgår. Jeg sitter nemlig å tripper mens jeg skriver ned dette. Glerder meg enormt til å sette meg ned med spillet etter at jeg har laget noe mat, ryddet opp, vaska opp, satt på klesvask og skrevet blogg.. Grunnen til at jeg gjør dette er selvfølgelig for å få konsentrasjon når jeg spiller. Og hvis noen skal ha tak i meg de neste timene så er det telefonen som gjelder. Jeg står oppført i telefonkatalogen!

Dagens låt: Jack Wall - Myst Medley

Hvorfor Mass Effect? 
For dere som ikke har spillt denne perlen av et spill, anbefaler jeg dere virkelig å ta en titt. Biowares mesterverk fra 2007 er i alle høyeste grad til stede når det kommer til ladaux' 10 på topp-liste over videospill. Gidder ikke å skrive så mye om handlingen, men i bunnen ligger det en handling om at menneskene nylig er tatt opp blant de store gutta i galaksen og strever med å finne sin plass og maktposisjon blant alle de andre rasene. Vi følger spillets protaginost Commander Shepheard i sin søken etter den syntetiske livsformen Geth, samtidig som det er et politisk spill mellom menneskene og de andre i galaksen. Jeg kunne selvfølgelig gått i dybden her, men da måtte jeg skrevet side opp og ned om de forskjellige karakterene, underplottene og bakgrunnshistoriene. Det akter jeg ikke å gjøre i denne omgang, da det blir omtrent som å forklare plottet i Star Trek, Babylon 5 og Battlestar Galactia uten spoilere. Det lar seg selvfølgelig ikke å gjøre og derfor er min oppforring heller å ta en prat med nerd du kjenner eller lese de enormt mange artiklene som er skrevet om temaet. Eventuelt så kan du jo kjøpe spillet!

Hvorfor er det så bra?
Vel! Mye av skylda kommer av den komplekse historien som ligger her, og som jeg allerede har nevnt. Den andre tingen er at skuespillet i spillet er i en egen klasse. Jeg har enda til overs å spille et spill som er i nærheten av det vi har her. Noen vil kanskje være uenig i meg når jeg skriver dette, og si at for eksempel Tim Shaefer-spillene er av høy kvalitet og at Monkey Island også kan dras inn. Ja, og det er korrekt. Men! Det er en viktig forskjell mellom Mass Effect og disse spillene. Og det går på at Mass Effect ikke er noe tegneseriespill, men et seriøst spill der historien er alt. Her er det ikke noe flås, ingen overdrevne karakterer og absolutt ikke egna for barn, dermed så blir det noe helt annet.

En tredje ting er grafikken. Mass Effect har fått en del kjeft av kritikerene, (i den grad noen er kritiske til dette spillet) om at teksturen ligger litt bakpå fordi renderinga er litt treg. Dette er noe man legger merke til når man spiller, men det er ikke på noen måte et forstyrrende element. Det jeg velger å legge vekt på et detaljene i spillet. Hvor levende alt ser ut (aliens seff bedre enn mennesker på dette, men det har noe med hjernen vår å gjøre(gjenkjennelse av ting som ikke er levende(sjekk det)) tror jeg. Designet på alt i hele spillet er nøye gjennomtenkt og er i særklasse det beste jeg har sett av scifi-spill.

Den fjerde og siste tingen er musikken til Jack Wall som er tilstede under nesten hele spillet på den måten at den naturlig er med på det som skjer rundt. Det er rett og slett herlig å høre på, men kommer aldri i veien for selve handlingen. Hvis jeg skulle sammenligne den med noe så må det være en blanding av musikken til Anarchy Online og Vangelis' vanvittige musikk til Blade Runner. Helt klart vært å få med seg!

Sånn! Det var det. Terningkastet på spillet er selvfølgelig en sekser og der håper jeg nummer to i rekka også ligger.

Ellers:
Det har vært action på Hønefoss. Kirka brant ned til grunnen her om dagen, og unge herr var selvfølgelig tilstede på begivenheten! Det er egentlig en trist sak, da kirka var kjempefin og en av få kulturbygg fra Hønefoss' tidlige liv..

Mer er det ikke å skrive! Nå skal jeg gjøre nevne ting og hive meg i sofaen med Mass Effect! Mer blogg på mandag!

/Ladaux


Ladaux raporterer:




"Stjålet" fra Eggelue


4 kommentarer:

  1. Haha så søt video! (ser man bortifra at kirken brenner selvfølgelig).

    Geekish innlegg though, venter på det politiske!!

    SvarSlett
  2. Tror ikke det politiske kommer.. Er så ungeek :p Kommer nok trolig til å skrive om elendigheten rundt kantina på skolen da.. :D

    SvarSlett
  3. Jeg refererer til deg som den nye wikipedia ^^.

    SvarSlett
  4. Setter jeg pris på! :D Why?

    SvarSlett