mandag 1. februar 2010

Jeg hadde noe jeg skulle skrive om i dag. Men jeg husker ikke hva det var..

Da tar vi for oss litt ting som irriterer meg i hverdagen. Og det er det flere ting som gjør. Blant annet prisene i kantina på skolen, Oslo Spo... Ruter og hvordan folk i Hønefoss kjører i trafikken.

Med andre ord en sinnablogg i dag, før jeg tar fatt på enda noen timer med Mass Effect 2 før jeg legger meg.

Dagens låt: Boston - More Than A Feeling

Så hvorfor er jeg så irritert på kantina på skolen?
Det kan forklares med inkompetansen de som jobber der besitter samt SiBus griske metoder for å flå studentene de egentlig skal passe på. Først vil jeg nevne inkopetansen til de ansatte. Jeg har ikke mange krav her i verden, men ett av dem er at jeg får den hjelpen jeg trenger når jeg kjøper noe, at betalingen jeg foretar meg ikke skal være med kun kontanter og at om man selger en cola, så skal den være kald. SiBu feiler betraktelig på alle disse punktene.Vi husker alle tilbake noen måneder da kortautomaten deres holdt på å feile og ting ble litt tungvint.

Alle visste at den kortsaken kom til å feile snart, og de eneste som tydeligvis ikke fikk med seg dette var de ansatte der. Hadde det vært i nesten alle andre bedifter, kanskje bortsett fra noen få kommunale, så hadde det problemet vært fiksa på kort tid ved at man hadde byttet den ut. Men ikke hos SiBu! Neida. Her skal man vente på at den faktisk feiler før man innser at man har et problem. I nesten to måneder stå damene bak kassa med hockeysveis å holdt på å brekke kortene til kundene under parolen "jeg veit åssen man gjør detta her". Jeg skal ikke klage mer på dette, fordi nå er det fiksa, men da venter selvfølgelig et nytt problem.

Colakjøleskapet gikk til sønder, noe som er en ærlig sak. Men når sånne ting skjer, så skal det ikke ta flere dager før det er fiksa. Jeg syntes at kanskje det teiteste med hele greia er at de har fjerna brusen, men at skapet fremdeles står der. Det hadde vært enkelt å skrive at brusen er varm og at de jobber med saken. Det er tross alt -20 grader ute, og det tar med andre ord ikke lang tid før den er kald, om man velger å kjøpe varm brus. Det er ikke melk det er snakk om. Den blir ikke dårlig selv om den blir varm.

Andre ting de feiler fundamentalt på i den sjappa er prisene. De er uforholdsmessig dyre, og jeg personlig syntes det er svindel at man skal betale 22 kroner for en iskaffe eller iste på en kantine som ligger på en skole med masse fattige studenter. Men jeg må innrømme at jeg kjøper ting de har der. Hvorfor? Fordi jeg ikke har noe valg. Det finnes rett og slett ingen konkuranse i den delen av Hønefoss der skolen ligger. Det tar raskt 20 minutter å gå til og fra Kiwi eller Meny for å å handle der. Da jeg fikk høre om kaffeavtalen de har der, må jeg innrømme at jeg trodde det var en spøk. Man betaler 7 kroner for en kaffe og hvis man kjøper en bong til ukjent antall kroner så sparer man 2 kroner eller hva det nå er. Hvorfor de ikke har en kaffeavtale på lik linje med Seven eller Statoil, det vet jeg ikke. Men jeg kjenner at det irriterer meg.

Jeg har enda ikke møtt noen som ikke klager på den sjappa der, og jeg oppfordrer med dette alle som leser bloggen min om å boikotte hele driten frem til de skjerper seg selv. De kan begynne med å ikke stå å kakle bak disken og overse kundene sine, deretter å sette ned prisene på maten der. 38 kroner for tørt brød med egg er vannvidd. Og for det tredje så kan de få ut denne "Studenten" før klokka tolv. Med andre ord, gjøre jobben sin.

Hvis de lurer på hvordan de skal gjøre det, og hvor de burde sette prisene, så kan de se til UiO. Der har de skjønt det. Det samme kan sies om de som har desingna websiden til skolen.

Oslo Spo...Ruter:
De bare irriterer meg. Flexus har gått til helvete, de har starta med 30-dagersbilletter og gjør livet surt for innbyggerene i hovedstaden hver dag. Jeg tar aldri kollektivt i Oslo så jeg gir litt faen, men det irriterer meg fremdeles.

Trafikken i Hønefoss:
Nå må folk lære seg å kjøre bil! Hvordan i alle dager kan en liten by som denne ha så elendig trafikkflyt? Folk må lære å kommunisere med hverandre når dem kjører. Det holder ikke med å følge reglene, når man gir blanke i medtrafikantene. Slipp folk frem når du ser det blir kø! Selv om du har retten på din side, så er det ikke feil å være litt kul å lette på trykket til utkjøringene.

  På den andre siden så er det ikke feil å være litt mer offensiv når man kjører. Hvis ingen gidder å slippe folk frem fordi det ikke er sånn reglene er, og de på den andre siden kjører passivt som Sveits. Ja da blir det kø. Kan også gi et rop ut til de lokale myndighetene på dette: Lag rundkjøringer! Sånn det er i dag er bare atalt. Og til han dusten med den bilsjappa som er redd for at rundkjøringa som er planlagt ved sentrumsporten skal hindre han i å selge flere biler: Bli en bedre selger og ikke la sjappa di se ut som et russisk loppemarked, så kommer kanskje folk selv om det er litt vanskelig å kjøre inn der.

Ellers:
Ikke så mye, hadde besøk i helga og det var koselig! Nå er det bare to uker til lånet kommer slik at jeg får kommet meg litt ut og gjøre andre ting enn å slappe av. Mass Effect 2 overgår forventningene! Og skal du se en film de neste dagene, så er ikke Funny People et feil valg.

Ha en fin uke, og besøk bloggen min igjen på torsdag. Da lover jeg å være litt mindre krass :)

/Ladaux

4 kommentarer:

  1. Kunne ikke være mer enig med deg. Kantina raner oss studenter helt åpenlyst hver eneste dag.

    SvarSlett
  2. Stakkars deg som ikke fikk brus! :o
    Neida, er enig ang. prisene. Det er jo på ingen måte studentpriser, men mer Statoil/Narvesen/etc-type priser. De har middagskort, da får du hver 8. middag gratis. 1 middag koster 55 kr. Hørte faktisk rykter om organisert boikott av den, men det ser ut til å ikke ha blitt noe av.

    Noe annet jeg irriterer meg over er bloggen din. Hvorfor går det ikke an å copy-paste inn i dette kommentarfeltet? Jeg skrev det først i notepad og måtte skrive på nytt her!

    SvarSlett
  3. Du har ikke tilfeldigvis Mass Effect 1 til xbox? Som jeg isåfall kanskje sånn tilfeldigvis kunne fått låne? Blir litt keen på å spille ME selv når jeg leser bloggen din, men jeg vil ikke starte med 2'ern!

    SvarSlett
  4. Jeg har Mass Effect 1, men det er hos foreldra mine.. Men det spillet er gitt ut som Xbox Classic. Koster 199,- på Elkjøp :) Evt så kan du vente til jeg får kommet meg til Oslo om noen uker :p

    SvarSlett