mandag 30. november 2009

Jula er igang, la oss bli høye på homeopati!

Da var jula i gang alle sammen. Første adventsdag var i går, og i morgen kan alle barna starte på julekalenderen sin. Jeg må bare si at dette semesteret har har gått voldelig fort og med én uke til eksamen så kan jeg ikke si at jeg er hundre prosent klar enda. Men jeg håper det tar seg opp i løpet av uka. Den ligger nemlig i eksamenslesingens tegn og den skal ikke ødelegges av fyll og fantomet under noen omstendigheter. Derfor har jeg RVSP på «nein» på fredagens nissefest! Full folkus!

Dagens låt er etter min mening den aller beste norske julesangen som er laget:
Fra skomakergata: Tenner våre lykter når det mørkner. En klar favoritt fra da jeg lå i senga og hørte på skomakergata-kasetten på den rosa kasettspilleren min!

Før vi starter med en anmeldelse så vil jeg bare skrive noen ord om homeopati vs skolemedisin:


Homeopati er bare tull og har ingenting med medisin å gjøre! Jeg tviler ikke på at det kan kurere en lett forkjølelse på et par dager hvis man bare som homeopaten har sagt; holder seg innendørs, slapper av og drikker kyllingsuppe. Men når det kommer til mer seriøse sykdommer som influensaen vi er midt oppe i nå så kan ikke homeopatien bevise at den funker og er dermed en uforsvarlig måte å forsøke å helbrede seg selv. Jeg er som mange andre sterk tilhenger av influensavaksinen og med mindre noen kommer med direkte håndfaste beviser på at den tar livet av mennesker og lar resten bli zombier så kommer jeg til å jobbe mot å få tatt den fortest mulig. Influensa og eksamen hører ikke sammen og dette er alene grunnen. Kunne godt fått influensa, men det passer enormt mye bedre i februar enn akkuratt nå..

Med andre ord:
Homeopati = hippie og new age.
Skolemedisin = kurerte kopper, reddet milliarder av liv med antibiotika.

Dagens anmeldelse: «Bergensbanen minutt for minutt»
Som alle andre satt jeg klistra til skjermen under dette fantastiske programmet som gikk på NRK2 på fredag fra 20:00 – 03:15. Ett ord: Eleganse. Dette er grunnen til at jeg er for å betale tv-avgift fordi det bidar til at vi har tv-kanaler som kan sende uhyre smale produksjoner, med kvalitet som ingen av de kommersielle kanalene kan måle seg med. TV2 for eksempel hadde aldri turt å gjøre dette. I korte drag så handlet programmet om bergensbanens historie og inneholdt 7 timer video fanget fra fronten av toget. Underveis så fikk vi se gamle filmklipp og en programleder fortalte litt småting om hvordan stedet de er på er og når ting ble bygget. Herlig stemning hele veien «hjem» til Oslo. Nydelige bilder fra fjellovergangen og kjipe bilder fra Hol til Hønefoss der toget stort sett kjører gjennom skogen. Men jeg skrudde ikke av. Heftige diskusjoner på facebook, IRC og twitter om programmet bidro til at dette er ett av de særeste tv-øyeblikkene jeg har vært vitne til. Moro? Ja for faen!


Kult nok for i dag folkens. Har ikke mer på hjertet og etter ni timer undervisning er jeg rett og slett dritsliten og ser enorm frem til å legge meg i vater på sofaen og se på Family Guy, Simpsons, Californication, American Dad, Cleveland Show og sist men ikke minst en splitter ny episode av det beste britiske showet på tv: Top Gear!

Ha en strålende mandag videre :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar